Przypominamy, że nasza szkoła w ramach otrzymanej Akredytacji  programu Erasmus+ na lata 2022-2027realizuje działania projektowe pn. „Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się w I Liceum Ogólnokształcącym w Głownie”. 

 

Obecnie, tj. od 01.06.2023 roku   rozpoczęliśmy realizację projektu „Eco steps through Europe -step 2- 2023/2024” - zakładającego dwie mobilności uczniów - do Francji i do Niemiec, a także szkolenie dla grupy nauczycieli i pracowników w Grecji.

Przedsięwzięcie jest wieloetapowe i interdyscyplinarne. Zarówno młodzież jaki nauczyciele zostaną objęci cyklem zajęć przygotowawczych przed mobilnością oraz szkoleniem.

W projekcie wezmą udział uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie, którzy zostaną wyłonieni w procedurze rekrutacyjnej, oraz grupa nauczycieli która odbędzie szkolenie w Grecji.

Celami naszych działań w ramach akredytacji Erasmus + w latach 2022- 2027 są gł. poprawa efektywności kształcenia poprzez podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w środowisku międzynarodowym, wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych uczniów o zmniejszonych szansach ,oraz podniesienie kompetencji zawodowych i kluczowych kadry pedagogicznej. Zgodnie ze standardami jakości Erasmusa+ będziemy przestrzegać zasad dotyczących włączenia i różnorodności, prowadzić działania zmierzające do nienaruszania równowagi ekologicznej i odpowiedzialności za środowisko, wykorzystywać nowoczesne technologie i innowacyjne metody uczenia się, aby usprawnić współpracę z organizacjami partnerskimi oraz rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie. 

 

Numer projektu: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000115782

 

Numer akredytacji: 2021-1-PL01-KA120-SCH-000044414

 

Kwota dofinansowania wynosi 55438 euro.

 

 Mobilność uczniów - Francja, Niemcy 2024

Regulamin rekrutacji [pdf]

Zał. 1a Karta Zgłoszenia Ucznia[pdf]

Zał. 1b Karta Zgłoszenia Ucznia[pdf]

Zał. 2 Harmonogram prac Komisji Rekrutacyjnej[pdf]

Zał. 3 Instrukcja wypełniania dokumentów aplikacyjnych[pdf]

Zał. 4 Karta indywidualnej oceny Ucznia[pdf]

Zał. 5 Wniosek o odwołanie się od decyzji Komisji Rekrutacyjnej[pdf]

Zał. 6 Wzór umowy pomiędzy beneficjentem a uczestnikiem[pdf]

KLAUZULA do umowy z uczniami[pdf]

Zał. 7 Wzór referencji Opiekuna Nauczyciela[pdf]

Zakwalifikowani[pdf]

Lista rezerwowych[pdf]

Komunikat - rekrutacja uzupełniająca[pdf]

Zaktualizowana lista rezerwowych - mobilność do Francji.[pdf]

Zakwalifikowani - mobilność do Niemiec.[pdf]

Lista rezerwowych - mobilność do Niemiec.[pdf]

Szkolenie nauczycieli  - Grecja 2024

REGULAMIN [pdf]

Załącznik 1[pdf]

Załącznik 2[pdf]

KLAUZULA do umowy z nauczycielami[pdf]

KLAUZULA do rekrutacji - nauczyciele[pdf]

Zapytania ofertowe 

Zapytanie nr 2/2024/Z z dnia 12.02.2024 r. - usługa zakwaterowania i wyżywienia.[pdf]

Załącznik 1: Opis przedmiotu zamówienia.[pdf]

Załącznik 2: Formularz ofertowy[pdf]

Załącznik 3: Projekt umowy.[pdf]

Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty.[pdf]

Zapytanie nr 3/2024/Z z dnia 12.02.2024 r. -  transport międzynarodowy.[pdf]

Załącznik 1: Opis przedmiotu zamówienia.[pdf]

Załącznik 2: Formularz ofertowy[pdf]

Załącznik 3: Projekt umowy.[pdf]

Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty.[pdf]

Przypominamy, że nasza szkoła w ramach otrzymanej Akredytacji  programu Erasmus+ na lata 2022-2027realizuje działania projektowe pn. „Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się w I Liceum Ogólnokształcącym w Głownie”. 

 

Obecnie, tj. od 01.06.2023 roku   rozpoczęliśmy realizację projektu „Eco steps through Europe -step 2- 2023/2024” - zakładającego dwie mobilności uczniów - do Francji i do Niemiec, a także szkolenie dla grupy nauczycieli i pracowników w Grecji.

Przedsięwzięcie jest wieloetapowe i interdyscyplinarne. Zarówno młodzież jaki nauczyciele zostaną objęci cyklem zajęć przygotowawczych przed mobilnością oraz szkoleniem.

W projekcie wezmą udział uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie, którzy zostaną wyłonieni w procedurze rekrutacyjnej, oraz grupa nauczycieli która odbędzie szkolenie w Grecji.

Celami naszych działań w ramach akredytacji Erasmus + w latach 2022- 2027 są gł. poprawa efektywności kształcenia poprzez podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w środowisku międzynarodowym, wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych uczniów o zmniejszonych szansach ,oraz podniesienie kompetencji zawodowych i kluczowych kadry pedagogicznej. Zgodnie ze standardami jakości Erasmusa+ będziemy przestrzegać zasad dotyczących włączenia i różnorodności, prowadzić działania zmierzające do nienaruszania równowagi ekologicznej i odpowiedzialności za środowisko, wykorzystywać nowoczesne technologie i innowacyjne metody uczenia się, aby usprawnić współpracę z organizacjami partnerskimi oraz rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie. 

 

Numer projektu: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000115782

 

Numer akredytacji: 2021-1-PL01-KA120-SCH-000044414

 

Kwota dofinansowania wynosi 55438 euro.

 

 

 

                                                                       

          

        PROJEKT: „Eco steps through Europe” (numer : 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831)w ramach Akredytacji programu Erasmus +
         pn. „Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się w I Liceum Ogólnokształcącym w Głownie” (numer : 2021-1-PL01-KA120-SCH-000044414). 

 

 

01.06.2022 roku I Liceum Ogólnokształcące w Głownie rozpoczęło realizację projektu „Eco steps through Europe” - zakładającego mobilność uczniów do Włoch oraz działania zmierzające do zorganizowania szkolenia dla grupy nauczycieli w Grecji.

Numer projektu: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831

Kwota dofinansowania na rok 2022/ 2023 wynosi 57519 euro.

Przedsięwzięcie jest wieloetapowe i interdyscyplinarne. Zarówno młodzież jak i nauczyciele zostali objęci cyklem zajęć przygotowawczych przed mobilnością oraz szkoleniem.

W projekcie wzięło udział 27 uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie, którzy zostali wyłonieni w procedurze rekrutacyjnej oraz grupa nauczycieli, która odbyła szkolenie w Grecji. Młodzież pracowała w czterech interdyscyplinarnych i międzynarodowych zespołach: humaniści, informatycy, aktywiści, naukowcy – reprezentujących różne profile i zainteresowania. Organizacją przyjmującą naszych uczniów było liceum zlokalizowane w miejscowości Udine na północno- wschodnim skraju Niziny Weneckiej we Włoszech.

 

PL:

Podsumowanie projektu "Eco steps through Europe" 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831

W minionym roku szkolnym I Liceum Ogólnokształcące w Głownie zrealizowało projekt "Eco steps through Europe" w ramach Akredytacji Erasmus+ na lata 2022-2027. Projekt numer 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831 zakładał mobilność uczniów we Włoszech oraz szkolenie dla grupy nauczycieli w Grecji.

Założenia i cele obydwu działań zostały z sukcesem zrealizowane!

Uczestnictwo  w projekcie było niezwykłą szansą dla naszej młodzieży i kadry pedagogicznej na poszerzenie horyzontów, podnoszenie kompetencji kluczowych oraz rozwijanie zrozumienia i świadomości kulturowej.

Celami działań w ramach projektu były między innymi poprawa efektywności kształcenia poprzez podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w środowisku międzynarodowym, wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych uczniów o zmniejszonych szansach, oraz podniesienie kompetencji zawodowych i kluczowych kadry pedagogicznej. Zgodnie ze standardami jakości Erasmusa+ przestrzegano zasad dotyczących włączenia i różnorodności, prowadzono działania zmierzające do nienaruszania równowagi ekologicznej
i odpowiedzialności za środowisko, wykorzystano nowoczesne technologie i innowacyjne metody uczenia się.

Uczestnikami projektu i mobilności we Włoszech została, wyłoniona w drodze rekrutacji, grupa 27 zaangażowanych uczniów. Każdy uczestnik został dopasowany na podstawie swoich predyspozycji, umiejętności, osiągnięć i zainteresowań do odpowiedniej, interdyscyplinarnej grupy, w której realizował indywidualne cele podczas mobilności edukacyjnej, z których najważniejsze to:

·       rozwój kompetencji w zakresie wielojęzyczności

·       rozwój kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się

·       rozwój kompetencji kulturowych

·       rozwój kompetencji ekologicznych

·       rozwój kompetencji obywatelskich i medialnych

 

Wspomniane grupy to: humaniści, informatycy, aktywiści i naukowcy. Do każdej z grup został przypisany mentor – nauczyciel naszej szkoły, którego zadaniem poza opieką nad uczniami, było wsparcie w realizacji indywidualnych celów każdego uczestnika.

Grupę „aktywistów” stanowili społecznicy, którzy kochają angażować się w różnorodne działania. Wolontariat, szkolne akademie, zawody sportowe – to tylko część tego, co ich inspiruje! Przedstawicielami tej grupy zostali: Klaudia A., Adrianna G., Lidia K., Wiktoria P., Oliwia S., Cyprian J. Rolę mentora w tej grupie, sprawowała pani Katarzyna Kamińska. Wspierała uczniów, aby stali się doskonałymi organizatorami i proaktywnymi Europejczykami.

Grupa "naukowców" to uczniowie, zawsze szukający właściwych rozwiązań. Grupę stanowili analityczni uczniowie, którzy nie boją się wyzwań. Jej członami zostali: Ewa B., Karolina K., Joanna M., Maria O., Wiktoria O., Oliwia P., Patrycja Sz. Pod okiem pani Ilony Dąbrowskiej- mentorki, badali świat, aby móc zrealizować zadania w trakcie mobilności.

Kolejna grupa - „humaniści” to uczniowie, którzy zadają trudne, filozoficzne pytania o istnienie i bycie. To prawdziwi miłośnicy serca i rozumu, którzy świetnie czuli się w świecie sztuki i literatury. W grupie tej znaleźli się: Patrycja K., Maria P., Wiktoria W., Marta W., Łucja W., Bartłomiej Sz., Kornel Z. Nad tą wyjątkową grupą czuwała pani Anna Kotulska – mentorka, która prowadzi szkolny teatr "Eureka", a w trakcie mobilności wspomagała uczniów w tworzeniu, analizowaniu i edytowaniu opracowywanych tekstów.

Ostatnią grupę stanowili „informatycy” To uczniowie, których do czerwoności rozpala temat nowoczesnych technologii i cyfryzacji. Członkami tej grupy byli: Barbara K., Emilia M., Szymon K., Filip K., Marcin O., Nikodem O., Norbert O. Tą pełną pasji i energii grupę wspierała pani Anna Rakowska - mentorka, koordynatorka Erasmusa w 1LO w Głownie. Dzięki jej wsparciu, uczestnicy sprawnie funkcjonowali w środowisku międzynarodowym.

Umiejętności i indywidualne efekty uczenia się, które zostały określone uczestnikom (zgodnie z profilem grupy) to:

·       swobodne posługiwanie się językiem angielskim

·       bycie świadomym obywatelem Europy

·       sprawne funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym

·       dbanie o swoje otoczenie i środowisko naturalne – bycie proekologicznym

·       rozumienie, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji

·       znajomość i obsługa narzędzi informatycznych

·       bycie proaktywnym obywatelem Europy

·       Sprawne tworzenie, analiza i edycja tekstu

 

Mobilność we Włoszech, została poprzedzona etapem przygotowań. Uczniowie uczestniczyli w różnorodnych zajęciach, które miały za zadanie, jak najlepiej przygotować uczestników do realizacji założonych celów. W bloku zajęć z języka angielskiego, poszerzano zasób słownictwa i umiejętności komunikacji, aby swobodnie porozumiewać się podczas mobilności. Ćwiczono także słownictwo specjalistyczne z zakresu ekologii. Uczniowie poznali także podstawowe zwroty grzecznościowe w języku włoskim. Zajęcia geograficzno-kulturowe, pozwoliły lepiej poznać Włochy, ich geografię, historię, kulturę oraz zrozumieć różnice między naszymi krajami. Podczas zajęć ekologicznych – warsztatów w terenie, uczniowie zgłębiali wiedzę z zakresu ochrony środowiska, szukając ekologicznych rozwiązań i innowacji w naszej szkole, regionie i kraju. Odbyły się także zajęcia pedagogiczne. Obejmowały one działania motywujące uczniów do pełnego i aktywnego udziału w mobilności.  Zajęcia integrowały uczniów, przygotowując ich do mentalnego udziału w mobilności. Przeprowadzono także zajęcia informacyjne, które dostarczyły uczniom wiedzy o charakterze formalnym
i organizacyjnym na temat projektu i mobilności.
W module indywidualnym uczniowie uczestniczyli w zajęciach zgodnie z preferencjami. "Humaniści" rozwijali umiejętności
w zakresie tworzenia i analizy tekstu, "aktywiści" rozwijali kompetencje obywatelskie
i medialne, "informatycy" doskonalili umiejętności cyfrowe, przygotowując się do prowadzenia i administrowania bloga internetowego o tematyce ekologicznej, a "naukowcy" doskonalili umiejętności wyszukiwania, rozumienia i przetwarzania informacji w temacie różnorodnych
rozwiązań ekologicznych stosowanych w Polsce i we Włoszech.

 

Ekscytujące dni mobilności w ramach projektu "Eco steps through Europe" dostarczyły uczestnikom niezapomnianych wrażeń, a założone cele realizowane były w różnorodny
i ciekawy sposób. Zajęcia merytoryczne odbywały się w dni robocze od poniedziałku do piątku, a poza nimi realizowano również program kulturowy, aby lepiej poznać kulturę i historię Włoch.

Program merytoryczny obejmował różnorodne formy realizacji zajęć, w tym zajęcia praktyczne, terenowe, wykłady m.in. w Istituto Salesiano G. Bearzi. W czasie zajęć praktycznych, każdy uczestnik pracował nad rozwojem swoich kompetencji w wybranej ścieżce. "Informatycy" zafascynowani wyposażeniem laboratoriów IT w Istituto Salesiano G. Bearzi, zgłębiali wiedzę na temat cyfrowych narzędzi i ich praktycznego zastosowania. "Naukowcy" doskonalili umiejętności w zakresie wyszukiwania i przetwarzania informacji, co wykorzystali w swoich zadaniach projektowych. "Humaniści" rozwijali umiejętności tworzenia i analizy tekstów, a "aktywiści" umacniali kompetencje obywatelskie i medialne, stając się proaktywnymi obywatelami Europy.

Rezultatem materialnym projektu jest stworzony przez uczestników eko-blog: http://glowno-europa.pl/ Jest on pełen jest różnorodnych informacji i materiałów, które zgromadzili uczniowie m.in. podczas zajęć terenowych. Odbyli spotkanie m.in. z przedstawicielem Wydziału Edukacji i Kultury Rady Miasta Udine, a podczas spaceru po eleganckim mieście, sprawdzali, czy samo miasto, jak i cały region Wenecji Julijskiej wychodzi naprzeciw ekologicznym rozwiązaniom współczesnego świata. Odkrywali także Grotte di Villanova podziwiając unikatowe formy i galerie skalne, które tworzą największą w Europie jaskinię. Ogromną dawkę wiedzy w zakresie współpracy ekologicznej parków narodowych Włoch i sąsiadującej z nimi Słowenii, uczniowie zdobyli podczas zajęć w Parco Naturale delle Prealpi Giulie. W tarkcie wizyty w Venzone, średniowiecznej fortecy, zapoznali się z metodą anastylozy- metodą polegającą na odtwarzaniu zrujnowanych budynków za pomocą zachowanych fragmentów oryginalnych. Miasteczko zostało tą właśnie metodą odbudowane po tym, jak w 1976 roku zostało zniszczone przez trzęsienia ziemi o sile 6.5 stopnia w skali Richtera. Eko kroki zaprowadziły także uczestników projektu m.in. do rezerwatu przyrody Lago di Cornino, gdzie oprócz urokliwego zbiornika wodnego, znajduje się miejsce reintrodukcji sępa płowego, wraz z małym szpitalem dla ptaków i innych zwierząt, gdzie ranne lub chore zwierzęta dochodzą do zdrowia. Wizyta w Muzeum Przemysłu Stoczniowego w Monfalcone dała wyjątkową możliwość zobaczenia wielu fascynujących modeli statków pasażerskich, w tym tych wzorowanych na słynnym Titanicu. Przeżyciem było także zwiedzanie stoczni Fincantieri, gdzie uczniowie mogli podziwiać prace nad budową wielopoziomowych wycieczkowców.

W ramach programu kulturowego uczniowie mieli niezapomnianą okazję zwiedzić jeden z włoskich symboli - Wenecję. Miasto zaczarowało  swoim niepowtarzalnym urokiem i atmosferą. Spacerując po weneckich uliczkach, podziwiali zabytki i zdecydowanie chłonęli klimat tego wyjątkowego miejsca. Wycieczki po pięknej okolicy Frulii pozwoliły lepiej poznać region Wenecji Julijskiej i jego ekologiczne rozwiązania. Uczniowie odwiedzili także Palmanova "idealne miasto" renesansowe, zwane też "miastem w kształcie gwiazdy”, będące dawną wenecką fortyfikacją.

Poznając „kulinarną” stronę Włoch, uczestnicy mieli okazję zwiedzić rodzinną winiarnię i dowiedzieć się jak wygląda proces powstawania wina charakterystycznego dla regionu Frulii.

 

Uczniowie obydwu placówek uczestniczyli także w różnorodnych zajęciach integracyjnych – jak np. w zajęciach teatralnych, podczas których odgrywali zabawne scenki inspirowane twórczością Szekspira. Odbywały się także rozgrywki meczy siatkówki w polsko-włoskich drużynach!

W ramach upowszechnianie rezultatów i promocji projektu wśród społeczności lokalnej, zostało zorganizowane spotkanie dla uczniów, którzy wzięli udział w konkursie "Przyrodniczy Escape Room” pod patronatem Starosty Zgierskiego, p. Bogdana Jaroty. Konkurs dla uczniów klas 8 szkół podstawowych został zorganizowany w naszej szkole. W przerwie konkursu, podczas prac jury, 42 uczestników wraz z opiekunami wzięło udział w wyjątkowym seminarium projektowym. Seminarium z przygotowaną prezentacją poprowadziła koordynator projektu, p. Anna Rakowska, z pomocą p. Katarzyny Kamińskiej oraz przedstawicieli czterech grup projektowych. Przedstawiciel "informatyków" mówił o pracach w grupach projektowych, reprezentantka "naukowców" opowiedziała o wizytach w szkole partnerskiej Istituto Salesiano G. Bearzi, jedna z "aktywistów" omówiła zadania ekologiczne, które przyświecały całej mobilności, a uczestnik grupy "humanistów" zaprezentował program kulturowy, zrealizowany podczas włoskiej przygody.

Oficjalne zakończenie i podsumowanie projektu, nastąpiło w trakcie uroczystości zakończenia roku szkolnego 2022/2023. Pani Ilona Dąbrowska, jedna z mentorek podkreśliła wagę zagranicznych projektów, omówiła cele i rezultaty projektu, a także przybliżyła program włoskiej wyprawy. Sami uczestnicy, przedstawiciele czterech grup projektowych, opowiedzieli swoich doświadczeniach i kompetencjach kluczowych, które doskonalili podczas mobilności. Przeprowadzono prezentację, dzięki czemu wszyscy zgromadzeni mogli przez chwilę poczuć się jak we Włoszech. Uczestnicy otrzymali oficjalnie certyfikaty potwierdzające udział w projekcie oraz pamiątkowe albumy, będące jednocześnie jednym z rezultatów wspólnych przedsięwzięć. Fotoksiążkę z wyprawy otrzymał także Członek Zarządu Powiatu Zgierskiego obecny tej uroczystości – pan Wojciech Brzeski.

Czas spędzony we Włoszech obfitował w różnorodne doświadczenia i zdobyte kompetencje. Projekt Erasmus+ pozwolił uczniom zrozumieć znaczenie ekologii i świadomego działania na rzecz naszej planety, a także zrealizować założone indywidualne cele każdego uczestnika. Pracując w międzynarodowym środowisku, ucząc się od siebie nawzajem, zjednoczyli się w misji ochrony środowiska, bo przecież wielkie zmiany, zaczynają się od stawiania małych kroków!

 

ENG:

Last school year, I General High School in Głowno successfully implemented the "Eco Steps through Europe" project as part of the Erasmus+ Accreditation for the years 2022-2027. Project number: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831 aimed to provide student mobility in Italy and training for a group of teachers in Greece. The objectives and goals of both activities were achieved with great success! Participation in the project was an extraordinary opportunity for our students and teaching staff to broaden their horizons, enhance key competencies, and develop cultural understanding and awareness.

 

The project's goals included improving the effectiveness of education by enhancing students' key competencies in an international environment, equalizing educational and social opportunities for students with reduced chances, and enhancing the professional and key competencies of the teaching staff. In line with Erasmus+ quality standards, the project adhered to principles of inclusion and diversity, implemented actions to preserve ecological balance and environmental responsibility, utilized modern technologies, and employed innovative learning methods.

 

The project's participants and mobility in Italy included a group of 27 dedicated students selected through a recruitment process. Each participant was assigned to an interdisciplinary group based on their predispositions, skills, achievements, and interests, in which they pursued individual goals during the educational mobility. The most significant of these goals were:

 

·       Developing multilingual competencies.

·       Enhancing personal, social, and learning competencies.

·       Developing cultural competencies.

·       Enhancing ecological competencies.

·       Developing citizenship and media competencies.

The mentioned groups were: humanists, computer scientists, activists, and scientists. Each group was assigned a mentor – a teacher from our school, whose task, aside from supervising the students, was to support the achievement of individual goals for each participant.

 

The "activists" group consisted of socially engaged individuals who love participating in various activities such as volunteering, school events, and sports competitions. Representatives from this group included Klaudia A., Adrianna G., Lidia K., Wiktoria P., Oliwia S., Cyprian J. Ms. Katarzyna Kamińska served as their mentor, supporting students to become excellent organizers and proactive Europeans.

 

The "scientists" group comprised analytical students who fearlessly seek appropriate solutions. Its members were Ewa B., Karolina K., Joanna M., Maria O., Wiktoria O., Oliwia P., Patrycja Sz. Under the guidance of Ms. Ilona Dąbrowska, their mentor, they explored the world to fulfill their project tasks.

 

Next, the "humanists" group consisted of students who pose challenging philosophical questions about existence and being. True enthusiasts of arts and literature, the group included Patrycja K., Maria P., Wiktoria W., Marta W., Łucja W., Bartłomiej Sz., Kornel Z. Their mentor, Ms. Anna Kotulska, led the school theater "Eureka" and assisted the students in creating, analyzing, and editing the texts during the mobility.

 

The last group was the "computer scientists," students who were passionate about modern technologies and digitization. The group members were Barbara K., Emilia M., Szymon K., Filip K., Marcin O., Nikodem O., Norbert O. Supported by their mentor, Ms. Anna Rakowska, who was also the Erasmus coordinator at 1st High School in Głowno, the group thrived in the international environment.

 

The individual learning outcomes, as defined for each participant according to their group profile, included:

 

Fluent use of the English language.

Being aware of being European citizens.

Efficient functioning in an international environment.

Taking care of the environment – being environmentally conscious.

Understanding, searching for, and processing information.

Knowledge and usage of IT tools.

Being proactive European citizens.

Efficiently creating, analyzing, and editing texts.

The mobility in Italy was preceded by a preparation phase. Students participated in various activities designed to prepare them adequately for achieving their set goals. During English language sessions, vocabulary and communication skills were expanded to facilitate smooth communication during the mobility. Specialized ecological vocabulary in Italian was also covered, as well as basic polite phrases.

 

Geographical and cultural classes allowed students to better understand Italy, its geography, history, culture, and the differences between our countries. Ecological workshops and activities enabled the students to deepen their knowledge of environmental protection and explore ecological solutions and innovations within their school, region, and country. Pedagogical activities aimed to motivate students for full and active participation in the mobility, integrating them mentally for the experience. Information sessions provided formal and organizational knowledge about the project and mobility.

 

In the individual module, students engaged in activities based on their preferences. "Humanists" developed skills in creating and analyzing texts; "activists" focused on civic and media competencies; "computer scientists" honed their digital skills, preparing to run and administer an ecological blog; and "scientists" improved their abilities in searching for, understanding, and processing information related to various ecological solutions used in Poland and Italy.

 

The exciting days of mobility as part of the "Eco Steps through Europe" project provided unforgettable experiences for the participants, and the set goals were achieved in a diverse and interesting manner. Academic activities took place on weekdays from Monday to Friday, and beyond that, a cultural program was also organized to better understand the culture and history of Italy.

 

The academic program included various forms of conducting classes, including practical, field, and lectures held, for example, at Istituto Salesiano G. Bearzi. During practical sessions, each participant worked on developing competencies in their chosen path. "Computer scientists," fascinated by the IT laboratories at Istituto Salesiano G. Bearzi, deepened their knowledge of digital tools and their practical application. "Scientists" improved their abilities in searching for and processing information, which they utilized in their project tasks. "Humanists" developed skills in creating and analyzing texts, while "activists" strengthened their civic and media competencies, becoming proactive European citizens.

 

The tangible outcome of the project was the creation of an eco-blog by the participants: http://glowno-europa.pl/. It contains diverse information and materials gathered by students during field activities. During their visit, they had a meeting with a representative of the Department of Education and Culture of the City Council of Udine and explored the city to see if it and the entire Friuli-Venezia Giulia region embraced ecological solutions of the contemporary world. They also discovered Grotte di Villanova, admiring unique forms and galleries that create the largest cave in Europe. The students gained extensive knowledge about ecological cooperation between Italian national parks and neighboring Slovenia during their activities at Parco Naturale delle Prealpi Giulie. In Venzone, a medieval fortress, they learned about the anastylosis method – the reconstruction of ruined buildings using preserved original fragments. The town was rebuilt using this method after it was destroyed by a 6.5 magnitude earthquake in 1976. The eco-steps also led the participants to the nature reserve Lago di Cornino, where, besides the charming water reservoir, there is a place for the reintroduction of the bearded vulture, along with a small hospital for birds and other animals to recover from injuries or illnesses.

 

Visiting the Museum of Shipbuilding Industry in Monfalcone provided a unique opportunity to see many fascinating models of passenger ships, including those modeled after the famous Titanic. The students were also impressed by the shipyards of Fincantieri, where they could admire the construction of multi-level cruise ships.

 

As part of the cultural program, students had an unforgettable chance to visit one of Italy's symbols – Venice. The city enchanted them with its unique charm and atmosphere. Strolling through Venetian streets, they admired historical monuments and fully immersed themselves in the atmosphere of this exceptional place. Trips around the beautiful Friuli region allowed them to better understand the Friuli-Venezia Giulia region and its ecological solutions. They also visited Palmanova, the "ideal city" of the Renaissance, also known as the "star-shaped city," which used to be a Venetian fortification.

 

Getting to know the culinary side of Italy, the participants had the opportunity to visit a family winery and learn about the process of making wine characteristic of the Friuli region.

 

Students from both institutions also took part in various integration activities, such as theater workshops, during which they played humorous scenes inspired by Shakespeare's works. There were also volleyball matches played in Polish-Italian teams.

 

To disseminate the results and promote the project within the local community, a meeting was organized for students who participated in the "Nature Escape Room" competition under the patronage of the Chairman of the Zgierz County, Mr. Bogdan Jarota. The competition for 8th-grade students from primary schools was held at our school. During the jury's deliberations, 42 participants along with their supervisors took part in a special project seminar. The seminar, featuring a prepared presentation, was conducted by the project coordinator, Ms. Anna Rakowska, with the help of Ms. Katarzyna Kamińska and representatives of the four project groups. The "computer scientists" representative spoke about the work in project groups, the "scientists" representative shared experiences from the partner school, Istituto Salesiano G. Bearzi, one of the "activists" members discussed the ecological tasks that underlined the entire mobility, and a student from the "humanists" group presented the cultural program carried out during the Italian adventure.

 

The official closing and summary of the project took place during the ceremony of the end of the 2022/2023 school year. Ms. Ilona Dąbrowska, one of the mentors, emphasized the importance of international projects, discussed the project's goals and outcomes, and provided insights into the Italian journey. The participants, representatives of the four project groups, shared their experiences and key competencies they developed during the mobility. A presentation was conducted, allowing all attendees to feel as if they were in Italy for a moment. The participants received official certificates confirming their participation in the project, as well as commemorative albums, which were one of the collective outcomes. A photo book from the expedition was also presented to Mr. Wojciech Brzeski, a member of the Zgierz County Board, who was present at the ceremony.

 

The time spent in Italy was filled with diverse experiences and gained competencies. The Erasmus+ project allowed students to understand the importance of ecology and conscious action for the sake of our planet while achieving their individual goals. By working in an international environment and learning from each other, they united in a mission to protect the environment, because significant changes begin with taking small steps!

 

Broszura podsumowująca.[pdf]

Plakat podsumowujący.[pdf]

Ulotka podsumowująca.[pdf]

 

Mobilność - uczniowie - Włochy 2023

Regulamin rekrutacji [pdf]

Zał.1 Karta zgłoszenia ucznia.[pdf]

Zał.2 Harmonogram pracy komisji rekrutacyjnej.[pdf]

Zał.3 Instrukcja wypełniania dokumentów aplikacyjnych.[pdf]

Zał.4 Karta oceny ucznia.[pdf]

Zał.5 Wniosek o odwołanie sie od decyzji komisji rekrutacyjnej.[pdf]

Zał.6 Wzór umowy pomiedzy instytucją wysyłającą a uczestnikiem.[pdf]

Zał.7 Klauzula do rekrutacji - uczniowie.[pdf]

Zał.8 Klauzula do umowy z uczniami.[pdf]

Lista zakwalifikowanych

 

Szkolenie kadry pedagogicznej - Grecja 2023

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa.[pdf]

Zał.1 Harmonogram szkolenia.[pdf]

Zał.2 Formularz rekrutacji.[pdf]

Zał.3 Wzór umowy pomiedzy instytucją wysyłajacą a uczestnikiem mobilności.[pdf]

Zał.4 Klauzula do rekrutacji - nauczyciele.[pdf]

Zał.5 Klauzula do umowy z nauczycielami.[pdf]

 

Zapytania ofertowe

Zapytanie nr 8/2023/Z - usługa transportu miedzynarodowego.  

Załączniki

Zapytanie ofertowe - 8-2023-Z.[pdf]

Załącznik 1: Opis przedmiotu zamówienia.[pdf]

Załącznik 2: Formularz ofertowy.[pdf]

Załącznik 3: Projekt umowy.[pdf]

Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty[pdf]

Zapytanie nr 9/2023/Z - usługa zakwaterowania i wyżywienia.

Załączniki:

Zapytanie ofertowe - 9-2023-Z.[pdf]

Załącznik 1: Opis przedmiotu zamówienia.[pdf]

Załącznik 2: Formularz oferty.[pdf]

Załącznik 3: Projekt umowy.[pdf]

Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty[pdf]

Podsumowanie projektu 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831_Głowno_p.57_ES ACR_2022_1LO GŁOWNO

PL:

Podsumowanie projektu "Eco steps through Europe" 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831

W minionym roku szkolnym I Liceum Ogólnokształcące w Głownie zrealizowało projekt "Eco steps through Europe" w ramach Akredytacji Erasmus+ na lata 2022-2027. Projekt numer 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831 zakładał mobilność uczniów we Włoszech oraz szkolenie dla grupy nauczycieli w Grecji.

Założenia i cele obydwu działań zostały z sukcesem zrealizowane!

Uczestnictwo  w projekcie było niezwykłą szansą dla naszej młodzieży i kadry pedagogicznej na poszerzenie horyzontów, podnoszenie kompetencji kluczowych oraz rozwijanie zrozumienia i świadomości kulturowej.

Celami działań w ramach projektu były między innymi poprawa efektywności kształcenia poprzez podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w środowisku międzynarodowym, wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych uczniów o zmniejszonych szansach, oraz podniesienie kompetencji zawodowych i kluczowych kadry pedagogicznej. Zgodnie ze standardami jakości Erasmusa+ przestrzegano zasad dotyczących włączenia i różnorodności, prowadzono działania zmierzające do nienaruszania równowagi ekologicznej i odpowiedzialności za środowisko, wykorzystano nowoczesne technologie i innowacyjne metody uczenia się.

Uczestnikami projektu i mobilności we Włoszech została, wyłoniona w drodze rekrutacji, grupa 27 zaangażowanych uczniów. Każdy uczestnik został dopasowany na podstawie swoich predyspozycji, umiejętności, osiągnięć i zainteresowań do odpowiedniej, interdyscyplinarnej grupy, w której realizował indywidualne cele podczas mobilności edukacyjnej, z których najważniejsze to:

·       rozwój kompetencji w zakresie wielojęzyczności

·       rozwój kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się

·       rozwój kompetencji kulturowych

·       rozwój kompetencji ekologicznych

·       rozwój kompetencji obywatelskich i medialnych

 

Wspomniane grupy to: humaniści, informatycy, aktywiści i naukowcy. Do każdej z grup został przypisany mentor – nauczyciel naszej szkoły, którego zadaniem poza opieką nad uczniami, było wsparcie w realizacji indywidualnych celów każdego uczestnika.

Grupę „aktywistów” stanowili społecznicy, którzy kochają angażować się w różnorodne działania. Wolontariat, szkolne akademie, zawody sportowe – to tylko część tego, co ich inspiruje! Przedstawicielami tej grupy zostali: Klaudia A., Adrianna G., Lidia K., Wiktoria P., Oliwia S., Cyprian J. Rolę mentora w tej grupie, sprawowała pani Katarzyna Kamińska. Wspierała uczniów, aby stali się doskonałymi organizatorami i proaktywnymi Europejczykami.

Grupa "naukowców" to uczniowie, zawsze szukający właściwych rozwiązań. Grupę stanowili analityczni uczniowie, którzy nie boją się wyzwań. Jej członami zostali: Ewa B., Karolina K., Joanna M., Maria O., Wiktoria O., Oliwia P., Patrycja Sz. Pod okiem pani Ilony Dąbrowskiej- mentorki, badali świat, aby móc zrealizować zadania w trakcie mobilności.

Kolejna grupa - „humaniści” to uczniowie, którzy zadają trudne, filozoficzne pytania o istnienie i bycie. To prawdziwi miłośnicy serca i rozumu, którzy świetnie czuli się w świecie sztuki i literatury. W grupie tej znaleźli się: Patrycja K., Maria P., Wiktoria W., Marta W., Łucja W., Bartłomiej Sz., Kornel Z. Nad tą wyjątkową grupą czuwała pani Anna Kotulska – mentorka, która prowadzi szkolny teatr "Eureka", a w trakcie mobilności wspomagała uczniów w tworzeniu, analizowaniu i edytowaniu opracowywanych tekstów.

Ostatnią grupę stanowili „informatycy” To uczniowie, których do czerwoności rozpala temat nowoczesnych technologii i cyfryzacji. Członkami tej grupy byli: Barbara K., Emilia M., Szymon K., Filip K., Marcin O., Nikodem O., Norbert O. Tą pełną pasji i energii grupę wspierała pani Anna Rakowska - mentorka, koordynatorka Erasmusa w 1LO w Głownie. Dzięki jej wsparciu, uczestnicy sprawnie funkcjonowali w środowisku międzynarodowym.

Umiejętności i indywidualne efekty uczenia się, które zostały określone uczestnikom (zgodnie z profilem grupy) to:

·       swobodne posługiwanie się językiem angielskim

·       bycie świadomym obywatelem Europy

·       sprawne funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym

·       dbanie o swoje otoczenie i środowisko naturalne – bycie proekologicznym

·       rozumienie, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji

·       znajomość i obsługa narzędzi informatycznych

·       bycie proaktywnym obywatelem Europy

·       Sprawne tworzenie, analiza i edycja tekstu

 

Mobilność we Włoszech, została poprzedzona etapem przygotowań. Uczniowie uczestniczyli w różnorodnych zajęciach, które miały za zadanie, jak najlepiej przygotować uczestników do realizacji założonych celów. W bloku zajęć z języka angielskiego, poszerzano zasób słownictwa i umiejętności komunikacji, aby swobodnie porozumiewać się podczas mobilności. Ćwiczono także słownictwo specjalistyczne z zakresu ekologii. Uczniowie poznali także podstawowe zwroty grzecznościowe w języku włoskim. Zajęcia geograficzno-kulturowe, pozwoliły lepiej poznać Włochy, ich geografię, historię, kulturę oraz zrozumieć różnice między naszymi krajami. Podczas zajęć ekologicznych – warsztatów w terenie, uczniowie zgłębiali wiedzę z zakresu ochrony środowiska, szukając ekologicznych rozwiązań i innowacji w naszej szkole, regionie i kraju. Odbyły się także zajęcia pedagogiczne. Obejmowały one działania motywujące uczniów do pełnego i aktywnego udziału w mobilności.  Zajęcia integrowały uczniów, przygotowując ich do mentalnego udziału w mobilności. Przeprowadzono także zajęcia informacyjne, które dostarczyły uczniom wiedzy o charakterze formalnym
i organizacyjnym na temat projektu i mobilności.
W module indywidualnym uczniowie uczestniczyli w zajęciach zgodnie z preferencjami. "Humaniści" rozwijali umiejętności
w zakresie tworzenia i analizy tekstu, "aktywiści" rozwijali kompetencje obywatelskie
i medialne, "informatycy" doskonalili umiejętności cyfrowe, przygotowując się do prowadzenia i administrowania bloga internetowego o tematyce ekologicznej, a "naukowcy" doskonalili umiejętności wyszukiwania, rozumienia i przetwarzania informacji w temacie różnorodnych
rozwiązań ekologicznych stosowanych w Polsce i we Włoszech.

 

Ekscytujące dni mobilności w ramach projektu "Eco steps through Europe" dostarczyły uczestnikom niezapomnianych wrażeń, a założone cele realizowane były w różnorodny
i ciekawy sposób. Zajęcia merytoryczne odbywały się w dni robocze od poniedziałku do piątku, a poza nimi realizowano również program kulturowy, aby lepiej poznać kulturę i historię Włoch.

Program merytoryczny obejmował różnorodne formy realizacji zajęć, w tym zajęcia praktyczne, terenowe, wykłady m.in. w Istituto Salesiano G. Bearzi. W czasie zajęć praktycznych, każdy uczestnik pracował nad rozwojem swoich kompetencji w wybranej ścieżce. "Informatycy" zafascynowani wyposażeniem laboratoriów IT w Istituto Salesiano G. Bearzi, zgłębiali wiedzę na temat cyfrowych narzędzi i ich praktycznego zastosowania. "Naukowcy" doskonalili umiejętności w zakresie wyszukiwania i przetwarzania informacji, co wykorzystali w swoich zadaniach projektowych. "Humaniści" rozwijali umiejętności tworzenia i analizy tekstów, a "aktywiści" umacniali kompetencje obywatelskie i medialne, stając się proaktywnymi obywatelami Europy.

Rezultatem materialnym projektu jest stworzony przez uczestników eko-blog: http://glowno-europa.pl/ Jest on pełen jest różnorodnych informacji i materiałów, które zgromadzili uczniowie m.in. podczas zajęć terenowych. Odbyli spotkanie m.in. z przedstawicielem Wydziału Edukacji i Kultury Rady Miasta Udine, a podczas spaceru po eleganckim mieście, sprawdzali, czy samo miasto, jak i cały region Wenecji Julijskiej wychodzi naprzeciw ekologicznym rozwiązaniom współczesnego świata. Odkrywali także Grotte di Villanova podziwiając unikatowe formy i galerie skalne, które tworzą największą w Europie jaskinię. Ogromną dawkę wiedzy w zakresie współpracy ekologicznej parków narodowych Włoch i sąsiadującej z nimi Słowenii, uczniowie zdobyli podczas zajęć w Parco Naturale delle Prealpi Giulie. W tarkcie wizyty w Venzone, średniowiecznej fortecy, zapoznali się z metodą anastylozy- metodą polegającą na odtwarzaniu zrujnowanych budynków za pomocą zachowanych fragmentów oryginalnych. Miasteczko zostało tą właśnie metodą odbudowane po tym, jak w 1976 roku zostało zniszczone przez trzęsienia ziemi o sile 6.5 stopnia w skali Richtera. Eko kroki zaprowadziły także uczestników projektu m.in. do rezerwatu przyrody Lago di Cornino, gdzie oprócz urokliwego zbiornika wodnego, znajduje się miejsce reintrodukcji sępa płowego, wraz z małym szpitalem dla ptaków i innych zwierząt, gdzie ranne lub chore zwierzęta dochodzą do zdrowia. Wizyta w Muzeum Przemysłu Stoczniowego w Monfalcone dała wyjątkową możliwość zobaczenia wielu fascynujących modeli statków pasażerskich, w tym tych wzorowanych na słynnym Titanicu. Przeżyciem było także zwiedzanie stoczni Fincantieri, gdzie uczniowie mogli podziwiać prace nad budową wielopoziomowych wycieczkowców.

W ramach programu kulturowego uczniowie mieli niezapomnianą okazję zwiedzić jeden z włoskich symboli - Wenecję. Miasto zaczarowało  swoim niepowtarzalnym urokiem i atmosferą. Spacerując po weneckich uliczkach, podziwiali zabytki i zdecydowanie chłonęli klimat tego wyjątkowego miejsca. Wycieczki po pięknej okolicy Frulii pozwoliły lepiej poznać region Wenecji Julijskiej i jego ekologiczne rozwiązania. Uczniowie odwiedzili także Palmanova "idealne miasto" renesansowe, zwane też "miastem w kształcie gwiazdy”, będące dawną wenecką fortyfikacją.

Poznając „kulinarną” stronę Włoch, uczestnicy mieli okazję zwiedzić rodzinną winiarnię i dowiedzieć się jak wygląda proces powstawania wina charakterystycznego dla regionu Frulii.

 

Uczniowie obydwu placówek uczestniczyli także w różnorodnych zajęciach integracyjnych – jak np. w zajęciach teatralnych, podczas których odgrywali zabawne scenki inspirowane twórczością Szekspira. Odbywały się także rozgrywki meczy siatkówki w polsko-włoskich drużynach!

W ramach upowszechnianie rezultatów i promocji projektu wśród społeczności lokalnej, zostało zorganizowane spotkanie dla uczniów, którzy wzięli udział w konkursie "Przyrodniczy Escape Room” pod patronatem Starosty Zgierskiego, p. Bogdana Jaroty. Konkurs dla uczniów klas 8 szkół podstawowych został zorganizowany w naszej szkole. W przerwie konkursu, podczas prac jury, 42 uczestników wraz z opiekunami wzięło udział w wyjątkowym seminarium projektowym. Seminarium z przygotowaną prezentacją poprowadziła koordynator projektu, p. Anna Rakowska, z pomocą p. Katarzyny Kamińskiej oraz przedstawicieli czterech grup projektowych. Przedstawiciel "informatyków" mówił o pracach w grupach projektowych, reprezentantka "naukowców" opowiedziała o wizytach w szkole partnerskiej Istituto Salesiano G. Bearzi, jedna z "aktywistów" omówiła zadania ekologiczne, które przyświecały całej mobilności, a uczestnik grupy "humanistów" zaprezentował program kulturowy, zrealizowany podczas włoskiej przygody.

Oficjalne zakończenie i podsumowanie projektu, nastąpiło w trakcie uroczystości zakończenia roku szkolnego 2022/2023. Pani Ilona Dąbrowska , jedna z mentorek podkreśliła wagę zagranicznych projektów, omówiła cele i rezultaty projektu, a także przybliżyła program włoskiej wyprawy. Sami uczestnicy, przedstawiciele czterech grup projektowych, opowiedzieli swoich doświadczeniach i kompetencjach kluczowych, które doskonalili podczas mobilności. Przeprowadzono prezentację, dzięki czemu wszyscy zgromadzeni mogli przez chwilę poczuć się jak we Włoszech. Uczestnicy otrzymali oficjalnie certyfikaty potwierdzające udział w projekcie oraz pamiątkowe albumy, będące jednocześnie jednym z rezultatów wspólnych przedsięwzięć. Fotoksiążkę z wyprawy otrzymał także Członek Zarządu Powiatu Zgierskiego obecny tej uroczystości – pan Wojciech Brzeski.

Czas spędzony we Włoszech obfitował w różnorodne doświadczenia i zdobyte kompetencje. Projekt Erasmus+ pozwolił uczniom zrozumieć znaczenie ekologii i świadomego działania na rzecz naszej planety, a także zrealizować założone indywidualne cele każdego uczestnika. Pracując w międzynarodowym środowisku, ucząc się od siebie nawzajem, zjednoczyli się w misji ochrony środowiska, bo przecież wielkie zmiany, zaczynają się od stawiania małych kroków!

 

ENG:

Last school year, I General High School in Głowno successfully implemented the "Eco Steps through Europe" project as part of the Erasmus+ Accreditation for the years 2022-2027. Project number: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000063831 aimed to provide student mobility in Italy and training for a group of teachers in Greece. The objectives and goals of both activities were achieved with great success! Participation in the project was an extraordinary opportunity for our students and teaching staff to broaden their horizons, enhance key competencies, and develop cultural understanding and awareness.

 

The project's goals included improving the effectiveness of education by enhancing students' key competencies in an international environment, equalizing educational and social opportunities for students with reduced chances, and enhancing the professional and key competencies of the teaching staff. In line with Erasmus+ quality standards, the project adhered to principles of inclusion and diversity, implemented actions to preserve ecological balance and environmental responsibility, utilized modern technologies, and employed innovative learning methods.

 

The project's participants and mobility in Italy included a group of 27 dedicated students selected through a recruitment process. Each participant was assigned to an interdisciplinary group based on their predispositions, skills, achievements, and interests, in which they pursued individual goals during the educational mobility. The most significant of these goals were:

 

·       Developing multilingual competencies.

·       Enhancing personal, social, and learning competencies.

·       Developing cultural competencies.

·       Enhancing ecological competencies.

·       Developing citizenship and media competencies.

The mentioned groups were: humanists, computer scientists, activists, and scientists. Each group was assigned a mentor – a teacher from our school, whose task, aside from supervising the students, was to support the achievement of individual goals for each participant.

 

The "activists" group consisted of socially engaged individuals who love participating in various activities such as volunteering, school events, and sports competitions. Representatives from this group included Klaudia A., Adrianna G., Lidia K., Wiktoria P., Oliwia S., Cyprian J. Ms. Katarzyna Kamińska served as their mentor, supporting students to become excellent organizers and proactive Europeans.

 

The "scientists" group comprised analytical students who fearlessly seek appropriate solutions. Its members were Ewa B., Karolina K., Joanna M., Maria O., Wiktoria O., Oliwia P., Patrycja Sz. Under the guidance of Ms. Ilona Dąbrowska, their mentor, they explored the world to fulfill their project tasks.

 

Next, the "humanists" group consisted of students who pose challenging philosophical questions about existence and being. True enthusiasts of arts and literature, the group included Patrycja K., Maria P., Wiktoria W., Marta W., Łucja W., Bartłomiej Sz., Kornel Z. Their mentor, Ms. Anna Kotulska, led the school theater "Eureka" and assisted the students in creating, analyzing, and editing the texts during the mobility.

 

The last group was the "computer scientists," students who were passionate about modern technologies and digitization. The group members were Barbara K., Emilia M., Szymon K., Filip K., Marcin O., Nikodem O., Norbert O. Supported by their mentor, Ms. Anna Rakowska, who was also the Erasmus coordinator at 1st High School in Głowno, the group thrived in the international environment.

 

The individual learning outcomes, as defined for each participant according to their group profile, included:

 

Fluent use of the English language.

Being aware of being European citizens.

Efficient functioning in an international environment.

Taking care of the environment – being environmentally conscious.

Understanding, searching for, and processing information.

Knowledge and usage of IT tools.

Being proactive European citizens.

Efficiently creating, analyzing, and editing texts.

The mobility in Italy was preceded by a preparation phase. Students participated in various activities designed to prepare them adequately for achieving their set goals. During English language sessions, vocabulary and communication skills were expanded to facilitate smooth communication during the mobility. Specialized ecological vocabulary in Italian was also covered, as well as basic polite phrases.

 

Geographical and cultural classes allowed students to better understand Italy, its geography, history, culture, and the differences between our countries. Ecological workshops and activities enabled the students to deepen their knowledge of environmental protection and explore ecological solutions and innovations within their school, region, and country. Pedagogical activities aimed to motivate students for full and active participation in the mobility, integrating them mentally for the experience. Information sessions provided formal and organizational knowledge about the project and mobility.

 

In the individual module, students engaged in activities based on their preferences. "Humanists" developed skills in creating and analyzing texts; "activists" focused on civic and media competencies; "computer scientists" honed their digital skills, preparing to run and administer an ecological blog; and "scientists" improved their abilities in searching for, understanding, and processing information related to various ecological solutions used in Poland and Italy.

 

The exciting days of mobility as part of the "Eco Steps through Europe" project provided unforgettable experiences for the participants, and the set goals were achieved in a diverse and interesting manner. Academic activities took place on weekdays from Monday to Friday, and beyond that, a cultural program was also organized to better understand the culture and history of Italy.

 

The academic program included various forms of conducting classes, including practical, field, and lectures held, for example, at Istituto Salesiano G. Bearzi. During practical sessions, each participant worked on developing competencies in their chosen path. "Computer scientists," fascinated by the IT laboratories at Istituto Salesiano G. Bearzi, deepened their knowledge of digital tools and their practical application. "Scientists" improved their abilities in searching for and processing information, which they utilized in their project tasks. "Humanists" developed skills in creating and analyzing texts, while "activists" strengthened their civic and media competencies, becoming proactive European citizens.

 

The tangible outcome of the project was the creation of an eco-blog by the participants: http://glowno-europa.pl/. It contains diverse information and materials gathered by students during field activities. During their visit, they had a meeting with a representative of the Department of Education and Culture of the City Council of Udine and explored the city to see if it and the entire Friuli-Venezia Giulia region embraced ecological solutions of the contemporary world. They also discovered Grotte di Villanova, admiring unique forms and galleries that create the largest cave in Europe. The students gained extensive knowledge about ecological cooperation between Italian national parks and neighboring Slovenia during their activities at Parco Naturale delle Prealpi Giulie. In Venzone, a medieval fortress, they learned about the anastylosis method – the reconstruction of ruined buildings using preserved original fragments. The town was rebuilt using this method after it was destroyed by a 6.5 magnitude earthquake in 1976. The eco-steps also led the participants to the nature reserve Lago di Cornino, where, besides the charming water reservoir, there is a place for the reintroduction of the bearded vulture, along with a small hospital for birds and other animals to recover from injuries or illnesses.

 

Visiting the Museum of Shipbuilding Industry in Monfalcone provided a unique opportunity to see many fascinating models of passenger ships, including those modeled after the famous Titanic. The students were also impressed by the shipyards of Fincantieri, where they could admire the construction of multi-level cruise ships.

 

As part of the cultural program, students had an unforgettable chance to visit one of Italy's symbols – Venice. The city enchanted them with its unique charm and atmosphere. Strolling through Venetian streets, they admired historical monuments and fully immersed themselves in the atmosphere of this exceptional place. Trips around the beautiful Friuli region allowed them to better understand the Friuli-Venezia Giulia region and its ecological solutions. They also visited Palmanova, the "ideal city" of the Renaissance, also known as the "star-shaped city," which used to be a Venetian fortification.

 

Getting to know the culinary side of Italy, the participants had the opportunity to visit a family winery and learn about the process of making wine characteristic of the Friuli region.

 

Students from both institutions also took part in various integration activities, such as theater workshops, during which they played humorous scenes inspired by Shakespeare's works. There were also volleyball matches played in Polish-Italian teams.

 

To disseminate the results and promote the project within the local community, a meeting was organized for students who participated in the "Nature Escape Room" competition under the patronage of the Chairman of the Zgierz County, Mr. Bogdan Jarota. The competition for 8th-grade students from primary schools was held at our school. During the jury's deliberations, 42 participants along with their supervisors took part in a special project seminar. The seminar, featuring a prepared presentation, was conducted by the project coordinator, Ms. Anna Rakowska, with the help of Ms. Katarzyna Kamińska and representatives of the four project groups. The "computer scientists" representative spoke about the work in project groups, the "scientists" representative shared experiences from the partner school, Istituto Salesiano G. Bearzi, one of the "activists" members discussed the ecological tasks that underlined the entire mobility, and a student from the "humanists" group presented the cultural program carried out during the Italian adventure.

 

The official closing and summary of the project took place during the ceremony of the end of the 2022/2023 school year. Ms. Ilona Dąbrowska, one of the mentors, emphasized the importance of international projects, discussed the project's goals and outcomes, and provided insights into the Italian journey. The participants, representatives of the four project groups, shared their experiences and key competencies they developed during the mobility. A presentation was conducted, allowing all attendees to feel as if they were in Italy for a moment. The participants received official certificates confirming their participation in the project, as well as commemorative albums, which were one of the collective outcomes. A photo book from the expedition was also presented to Mr. Wojciech Brzeski, a member of the Zgierz County Board, who was present at the ceremony.

 

The time spent in Italy was filled with diverse experiences and gained competencies. The Erasmus+ project allowed students to understand the importance of ecology and conscious action for the sake of our planet while achieving their individual goals. By working in an international environment and learning from each other, they united in a mission to protect the environment, because significant changes begin with taking small steps!

Broszura podsumowująca

Plakat podsumowujący

Ulotka podsumowująca

 

Maja Kośmider

„Primus Inter Pares” 2023 

Maja Kośmider, absolwentka I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie i zdobywczyni honorowego tytułu Primus Inter Pares - pierwszy wśród równych sobie. Uczennica klasy o profilu biologiczno - chemicznym uzyskała najwyższą średnią ocen 5,39. Wielokrotna zdobywczyni stypendiów Prezesa Rady Ministrów oraz stypendium Nasz Prymus i tym razem pokazała, że nawet w szkole średniej można być najlepszym. Od zawsze interesowała się biologią i chemią, a czas wolny od nauki spędza z przyjaciółmi oraz poświęca się swojej pasji - pisaniu. W przyszłości planuje studiować bioinżynierię.

Życzymy Jej spełnienia naukowych, ale i nie tylko, marzeń i mamy nadzieję, że osoba Mai, będzie inspiracją i zachętą dla wszystkich młodych, ambitnych ludzi i pokaże im, iż poprzez ciężką pracę można osiągnąć wszystko.

            

Projekt  GEO-STREFA został zrealizowany przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

pozyskanych w ramach konkursu "Nasze Ekologiczne Pracownie" 

w kategorii polepszenie warunków nauczania poprzez tworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych  pracowni edukacyjnych w szkołach.

 

Całkowity koszt realizacji projektu to  63 250 zł  złotych, z czego 60 000 zł stanowi dotacja z WFOŚiGW w Łodzi, pozostałe środki to wkład własny szkoły.

343328933_1909087419455542_6015367055733222365_n
343326750_899118074489548_1847579499066308646_n
343674116_236538035723604_6815022456036466781_n
343579747_119803737757569_8921411048563181865_n
343229928_1363857087516722_6767085991031075127_n
Previous Next Play Pause

 

"GEO - STREFA" to nowoczesna, wielofunkcyjna, komfortowa przestrzeń, motywująca do nauki i działania dla uczniów 1 LO  przeznaczona głównie do nauki geografii.

Każdy element aranżacyjny stanowi swoistą  pomoc dydaktyczną, dzięki której uczniowie na co dzień, ,,przy okazji",  obcują  z ważnymi treściami edukacyjnymi.

W sali wyodrębnione zostały:

1.  Strefa roślinności umiarkowanej – w postaci ogrodu wertykalnego prezentującego zróżnicowaną roślinność typową dla naszej umiarkowanej strefy klimatycznej. Skrzydłokwiaty, paprotki, bluszcze tworzą tutaj naturalny i przyjemny dla oka filtr oczyszczający powietrze, wpływają  relaksacyjne na uczniów.

2.  Strefa czasu - to aranżacja ściany prezentująca różnice czasowe na świecie jako efekt zjawisk astronomicznych. Znajduje się tutaj 5 zegarów umieszczonych na mapie w wybranych miastach, które ukazują aktualny czas urzędowy.

3. Strefa strony świata w postaci róży wiatrów – to aranżacja sufitu przedstawiająca kierunki świata wykonana w formule 3d z materiału ekologicznego. 

4.   Strefa multimedialna - wielofunkcyjny sprzętu IT w postaci monitora interaktywnego, wizualizera i laptopa nauczycielskiego

5.  Strefa planet, którą stanowi konkretna pomoc dydaktyczna -  tellurium model E -  przeznaczona do samodzielnego działania uczniowskiego: symulowania, obserwowania, prezentowania zjawisk astronomicznych.

Kolejnym elementem wyposażenia jest fototapeta ukazująca lokalne walory przyrodnicze - to kolaż fotografii prezentujący Mrogę, Zalew Mrożyczka i Dąb Wolności, który oprócz symboliki historycznej stanowi też pomnik przyrody. Tapeta stanowi ciekawy element ekologiczny i estetyczny wnętrza.

 

Pracownia została wyposażona w nowe stoliki i krzesła dla uczniów, biurko i krzesło dla nauczyciela, a także zestaw szaf do przechowywania pomocy dydaktycznych, wszystko wykonane w ekologicznej kolorystyce naturalnego brzozowego drewna.

 

Dodatkowym atutem przestrzeni jest dobór kolorów ścian i rolet okiennych nawiązujący do opisu Ziemi jako ,,błękitnej planety'', obfitującej w wodę – źródło życia, stąd dominacja barwy niebieskiej w różnych odcieniach. Z kolei kolor zielony kojarzy się z przyrodą i ekologią. Zastosowane barwy  mają inspirować, pobudzać kreatywność, ale tez wyciszać i pomagać porządkować myśli.

 

GEO-STREFA została tak zaprojektowana, aby przy odpowiedniej konfiguracji pojedynczych stolików mogła pełnić funkcje zarówno tradycyjnej sali lekcyjnej jak i pracowni laboratoryjnej - poprzez swobodne zaaranżowanie wysp badawczych do pracy zespołowej metodami eksperymentalnymi, aktywizującymi, a także sali wykładowej, wyposażonej w nowoczesny sprzęt multimedialny i dodatkowe krzesła ze stelażem audytoryjnym.

 

Pracownia jest dedykowana głównie lekcjom geografii, ale jej multifunkcyjność pozwala na prowadzenie zajęć każdego przedmiotu. Jej kompletne wyposażenie i funkcjonalność pozwalają na prowadzenie prelekcji, wykładów przez zapraszanych gości, przeprowadzanie warsztatów, konkursów, które organizujemy dla uczniów podstawowych.

 

Głównym celem powstania GEO-STREFY było stworzenie przestrzeni do nauki dla naszych  uczniów, ale w mocnym nawiązaniu do problematyki ekologicznej. Chcemy realizować treści ekologiczne,  rozwijać zainteresowania naukami przyrodniczymi podkreślając jednocześnie, że człowiek jest elementem przestrzeni przyrodniczej i na nim spoczywa odpowiedzialność za jej zachowanie dla przyszłych pokoleń.