Projekt GEO-STREFA został zrealizowany przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
pozyskanych w ramach konkursu "Nasze Ekologiczne Pracownie"
w kategorii polepszenie warunków nauczania poprzez tworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach.
Całkowity koszt realizacji projektu to 63 250 zł złotych, z czego 60 000 zł stanowi dotacja z WFOŚiGW w Łodzi, pozostałe środki to wkład własny szkoły.
"GEO - STREFA" to nowoczesna, wielofunkcyjna, komfortowa przestrzeń, motywująca do nauki i działania dla uczniów 1 LO przeznaczona głównie do nauki geografii.
Każdy element aranżacyjny stanowi swoistą pomoc dydaktyczną, dzięki której uczniowie na co dzień, ,,przy okazji", obcują z ważnymi treściami edukacyjnymi.
W sali wyodrębnione zostały:
1. Strefa roślinności umiarkowanej – w postaci ogrodu wertykalnego prezentującego zróżnicowaną roślinność typową dla naszej umiarkowanej strefy klimatycznej. Skrzydłokwiaty, paprotki, bluszcze tworzą tutaj naturalny i przyjemny dla oka filtr oczyszczający powietrze, wpływają relaksacyjne na uczniów.
2. Strefa czasu - to aranżacja ściany prezentująca różnice czasowe na świecie jako efekt zjawisk astronomicznych. Znajduje się tutaj 5 zegarów umieszczonych na mapie w wybranych miastach, które ukazują aktualny czas urzędowy.
3. Strefa strony świata w postaci róży wiatrów – to aranżacja sufitu przedstawiająca kierunki świata wykonana w formule 3d z materiału ekologicznego.
4. Strefa multimedialna - wielofunkcyjny sprzętu IT w postaci monitora interaktywnego, wizualizera i laptopa nauczycielskiego
5. Strefa planet, którą stanowi konkretna pomoc dydaktyczna - tellurium model E - przeznaczona do samodzielnego działania uczniowskiego: symulowania, obserwowania, prezentowania zjawisk astronomicznych.
Kolejnym elementem wyposażenia jest fototapeta ukazująca lokalne walory przyrodnicze - to kolaż fotografii prezentujący Mrogę, Zalew Mrożyczka i Dąb Wolności, który oprócz symboliki historycznej stanowi też pomnik przyrody. Tapeta stanowi ciekawy element ekologiczny i estetyczny wnętrza.
Pracownia została wyposażona w nowe stoliki i krzesła dla uczniów, biurko i krzesło dla nauczyciela, a także zestaw szaf do przechowywania pomocy dydaktycznych, wszystko wykonane w ekologicznej kolorystyce naturalnego brzozowego drewna.
Dodatkowym atutem przestrzeni jest dobór kolorów ścian i rolet okiennych nawiązujący do opisu Ziemi jako ,,błękitnej planety'', obfitującej w wodę – źródło życia, stąd dominacja barwy niebieskiej w różnych odcieniach. Z kolei kolor zielony kojarzy się z przyrodą i ekologią. Zastosowane barwy mają inspirować, pobudzać kreatywność, ale tez wyciszać i pomagać porządkować myśli.
GEO-STREFA została tak zaprojektowana, aby przy odpowiedniej konfiguracji pojedynczych stolików mogła pełnić funkcje zarówno tradycyjnej sali lekcyjnej jak i pracowni laboratoryjnej - poprzez swobodne zaaranżowanie wysp badawczych do pracy zespołowej metodami eksperymentalnymi, aktywizującymi, a także sali wykładowej, wyposażonej w nowoczesny sprzęt multimedialny i dodatkowe krzesła ze stelażem audytoryjnym.
Pracownia jest dedykowana głównie lekcjom geografii, ale jej multifunkcyjność pozwala na prowadzenie zajęć każdego przedmiotu. Jej kompletne wyposażenie i funkcjonalność pozwalają na prowadzenie prelekcji, wykładów przez zapraszanych gości, przeprowadzanie warsztatów, konkursów, które organizujemy dla uczniów podstawowych.
Głównym celem powstania GEO-STREFY było stworzenie przestrzeni do nauki dla naszych uczniów, ale w mocnym nawiązaniu do problematyki ekologicznej. Chcemy realizować treści ekologiczne, rozwijać zainteresowania naukami przyrodniczymi podkreślając jednocześnie, że człowiek jest elementem przestrzeni przyrodniczej i na nim spoczywa odpowiedzialność za jej zachowanie dla przyszłych pokoleń.