OPIEKA STOMATOLOGICZNA

 

       Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078) zostało zawarte porozumienie z Podmiotem Leczniczym NZOZ „DENTICA”, ul. Wojska Polskiego 32/34, 95-015 Głowno, którego przedmiotem jest zapewnienie opieki stomatologicznej uczniom naszej szkoły.

       Przychodnia prowadzi badania profilaktyczne w ramach świadczeń z zakresu leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży finansowanych ze środków publicznych.

 

NZOZ „DENTICA”

ul. Wojska Polskiego 32/34

95-015 Głowno

tel. 506-100-273

 

Godziny przyjęć:

Poniedziałek  - godz. 1400-1800

Środa - godz. 1400-1800

 

Postępowanie przed wizytą:

Przed planowaną wizytą we wskazanym gabinecie stomatologicznym należy:

1.      Dokonać rezerwacji terminu w czasie pozalekcyjnym pod wskazanym numerem telefonu podając nazwę szkoły.

2.      Z sekretariatu szkoły pobrać formularz Zgody Rodzica/Prawnego opiekuna, podbity pieczęcią szkoły.

3.      Wypełniony formularz przekazać w rejestracji gabinetu stomatologicznego.

 

Formularz Zgody Rodzica/Prawnego opiekuna należy pobrać z sekretariatu szkoły.

  

„Primus Inter Pares” 2022

Honorowy tytuł „Primus Inter Pares”, czyli „Pierwszy wśród równych sobie” otrzymała uczennica klasy III B – Oliwia Majtczak.

Tytuł Primus Inter Pares jest najwyższym wyróżnieniem dla absolwenta szkoły, który przyznawany jest przez Radę Pedagogiczną I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie.
Kandydatem do tytułu Primus Inter Pares jest uczeń klasy programowo najwyższej, który spełnił następujące kryteria:

uzyskał najwyższą średnią ocen na świadectwie ukończenia liceum,

otrzymał z zachowania w każdym roku nauki ocenę bardzo dobrą lub wzorową,

ma wyróżniające osiągnięcia w konkursach przedmiotowych.


Powyższe kryteria spełniła Oliwia i otrzymała jako pierwsza w historii I Liceum Ogólnokształcącego zaszczytny tytuł „Primus Inter Pares”. Ponadto Oliwia dwukrotnie otrzymała stypendium Prezesa Rady Ministrów oraz trzykrotnie stypendium „Nasz Prymus”.

Grono Pedagogiczne oraz cała społeczność uczniowska I Liceum Ogólnokształcącego w Głownie serdecznie gratuluje Oliwii oraz życzy jej dalszych sukcesów.

 

21.02.2024

 

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (International Mother Language Day) to święto, którego celem jest ochrona różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Dla Polaków powinno być to ważne wydarzenie, ponieważ nasz język jest wyjątkowy i piękny, choć niezwykle trudny. Trzeba więc go pielęgnować, a Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego jest do tego dobrą okazją.

Historia Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

Data Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego lub też Dnia Dziedzictwa Językowego przypada 21 lutego, święto ustanowione zostało przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Data obchodów nawiązuje do tragicznych wydarzeń z 1952 roku, kiedy to pięciu studentów uniwersytetu w Dhace (Bangladesz) zginęło podczas demonstracji. Jej celem była walka o nadanie językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Ostatecznie cel ten osiągnięty został w 1956 roku, a zabici studenci zostali uhonorowani przez swoich rodaków. Historia rzadko zna przypadki, w których ludzie poświęcali życie za swój język ojczysty. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto narodowe w Bangladeszu, w tym dniu mieszkańcy składają kwiaty pod Pomnikiem Męczenników i jego replikami.

To właśnie Bengalczycy Rafiqul Islam i Abdus Salam mieszkający w Vancouver w Kanadzie napisali list do sekretarza ONZ Kofiego Annana, prosząc go o podjęcie kroków na rzecz uratowania języków świata przed wyginięciem. Ich prośba była początkiem powstania Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

 

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

Podstawowym założeniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest ochrona różnorodności językowej, ponieważ coraz więcej języków zanika. Od 1950 roku około 250 z 6 tysięcy języków świata zostało zapomnianych. Głównymi przyczynami są migracje społeczne, wymieranie narodów czy nadużywanie wyrazów obcojęzycznych. Szacuje się, że na całym świecie 40 procent populacji nie ma dostępu do edukacji w swoim rodzimym języku. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego jest też narzędziem do budowania wzajemnej tolerancji i zrozumienia między ludźmi.

21 lutego w ramach obchodów święta na całym świecie odbywają się najróżniejsze konferencje, wykłady, kampanie społeczne czy konkursy. Wiele dedykowanych wydarzeń organizowanych jest przez szkoły, uniwersytety, biblioteki, księgarnie czy domy kultury. Każdego roku obowiązuje inne motto i temat przewodni, np.:
- W galaktyce języków każde słowo jest gwiazdą
- Braille i języki migowe
- Języki i cyberprzestrzeń
- Książki do nauki języka ojczystego
- Ku zrównoważonej przyszłości poprzez wielojęzyczną edukację
- Międzynarodowy Rok Języków Tubylczych.

W Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ogłaszane są także nagrody dla osób, które w wyjątkowy sposób zasłużyły się w pracy nad ochroną zagrożonych języków. Jedną z nich jest Nagroda Linguapax, przyznawana od 2002 roku. Wśród trzech pierwszych laureatów znalazł się Polak Jerzy Smolicz.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w Polsce

Polacy chętnie angażują się w obchody święta z kilku powodów. Przede wszystkim mamy piękny, zróżnicowany język, który wyróżnia się na tle innych. O jego potędze świadczy fakt, że nawet sami Polacy mają trudności z opanowaniem niektórych jego zagadnień. W 1996 roku UNESCO opracowała Atlas Języków Zagrożonych, w którym znalazło się aż dziewięć języków z naszego kraju. Są to m. in. kaszubski, dolnosaksoński, białoruski, poleski, romski, rusiński, słowiński, jidysz, wilamowski. Cały czas trwa walka o zachowanie ostatniego z nich, którym posługuje się już nieliczna grupa starszych mieszkańców Wilamowic koło Bielska-Białej.

Ciekawostki o języku polskim, ciekawostki literackie, łamańce językowe oraz najczęściej popełniane błędy językowe prezentujemy na tablicach rozmieszczonych na korytarzach szkoły.

Warto przeczytać!

 

 

Źródło:

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2024 - internetowy kalendarz Kalbi


10.12.2023

 

„Kiedy masz jakieś wątpliwości, idź do biblioteki”

                                                                    Joanne K. Rowling

 

    

    

W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Głownie odbyły się trzy zajęcia dla uczniów klas I naszego LO.  Podczas zajęć prowadzonych przez Kierownika  biblioteki panią Ewę Fijołek uczniowie poznali zasoby i warsztat informacyjny biblioteki. Zdobytą wiedzę wykorzystywali w praktyce wyszukując różne pozycje książkowe na półkach i rozwiązując quiz ze znajomości pojęć dotyczących tej dziedziny wiedzy. Owocnej pracy w grupach towarzyszyła rywalizacja i dobry humor. 


05.11.2023


09.09..2023

 

    

9 września na Placu Wolności w towarzystwie Burmistrza Głowna pana Grzegorza Janeczka, pani Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej, nauczycieli i przedstawicieli innych szkół oraz polonistki pani Anny Kotulskiej i nauczyciela bibliotekarza pani Małgorzaty Rajpold nasi uczniowie Antoni Kapusta, Adam Krzeszewski, Małgorzata Szadkowska, Lidia Klotz, Wiktoria Piestrzeniewicz oraz Ewa Bukala oddali się pięknemu i jakże wymownemu czytaniu Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej, biorąc tym samym udział w ogólnopolskiej akcji Narodowego Czytania ważnych dzieł literatury polskiej, zainicjowanej przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.


22.04.2023

23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

(ang.: World Book and Copyright Day)

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to święto czytelnictwa, znane na całym świecie. Tegoroczne obchody organizowane już po raz 29. – odbywać się będą pod hasłem „Języki rdzenne!”. Przyznawany przez UNESCO tytuł Światowej Stolicy Książki 2023 przypadł Akrze – stolicy Ghany. Tam właśnie 23 kwietnia rozpocznie się, trwające przez cały rok święto, celebrowane poprzez wydarzenia literackie, projekty artystyczne łączące literaturę z muzyką i teatrem.

Obchodzony co roku 23 kwietnia Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ustanowiło 
w 1995 roku UNESCO, na wniosek rządu Hiszpanii i Międzynarodowej Unii Wydawców. Święto zainaugurowano w Barcelonie, w setną rocznicę powstania Unii.

23 kwietnia to szczególna data w historii literatury światowej – rocznica urodzin lub śmierci takich pisarzy, jak: Miguel de Cervantes, William Shakespeare, Vladimir Nabokov.

W Katalonii na 23 kwietnia przypada święto narodowe – jest to dzień świętego Jerzego, patrona Katalonii. Tego dnia kobiety obdarowywano, zgodnie z tradycją, czerwonymi różami – miał to być symbol krwi smoka, którego pokonał św. Jerzy. Mężczyźni zaś otrzymywali od pań książki. W 1926 roku wydawca, Vicente Clavel Andrés, zaproponował więc ustanowienie dnia książki.

Tak więc Dzień Książki był w Hiszpanii obchodzony już w roku 1930, od 1964 roku – w innych krajach hiszpańskojęzycznych, a od 2007 roku – także w Polsce.

Pierwsza międzynarodowa konwencja, której przedmiotem była ochrona praw autorskich dzieł literackich i artystycznych, pochodzi z roku 1886. Dopiero jednak siedemdziesiąt lat później,
w 1956 roku zaczęła obowiązywać Powszechna Konwencja ds. Copyright. Dwadzieścia lat później przystąpiła do niej Polska.

Znak copyright, czyli zastrzeżenia praw autorskich, możemy zobaczyć na różnego rodzaju wydawnictwach: książkach, filmach, płytach itd.

Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich na całym świecie podejmowane są różne inicjatywy, które służą  promocji: czytelnictwa oraz ochrony praw autorskich i własności intelektualnej.

Źródło:

https://www.se.pl/styl-zycia/ksiazki/swiatowy-dzien-ksiazki-i-praw-autorskich-przygotuj-sie-na-wielkie-swieto-czytelnictwa-aa-NsSZ-Gpy5-WHdA.html

https://www.legalnakultura.pl

 Dlaczego warto czytać książki?

Ludzie, którzy czytają książki, żyją dłużej.

Zastanawiacie się, w jaki sposób czytanie książek może sprawiać, że żyjemy dłużej? Według naukowców z Uniwersytetu Yale czytanie książek powoduje większe zaangażowanie poznawcze, które poprawia m.in.:

•         słownictwo,

•         koncentrację,

•         usprawnia proces myślenia

•         wpływa na empatię.

Suma tych pozytywnych aspektów może z kolei wydłużyć życie nawet o 2 lata!   Wyniki badań (przeprowadzonych na ponad 3500 osobach powyżej 50. roku życia) pokazały, że osoby, które czytają książki przez 30 minut dziennie żyją średnio o 23 miesiące dłużej niż osoby, które nie czytają w ogóle lub czytają czasopisma. A ty, zrealizowałeś już swój dzienny cel?

 

Co daje czytanie książek? Jesteśmy bardziej empatyczni!

Oddanie się lekturze może ułatwiać kontakt z innymi. Czytanie jest sposobem na ucieczkę od własnego życia, umożliwia poznanie różnych perspektyw i postawienie się na miejscu postaci.

Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Science”, fikcja literacka może pomóc czytelnikom zrozumieć, co myślą bohaterowie, dzięki poznaniu ich emocji. Patrząc na świat z nowego punktu widzenia, stajemy się bardziej empatyczni, zdolni do pojmowania i akceptowania różnic oraz rozumienia stanów psychicznych, przekonań czy pragnień.

 

Dlaczego warto czytać książki? Dla dobrego snu!

Co daje czytanie książek wieczorem? Okazuje się, że rytuał czytania przed snem może mieć zbawienny wpływ na jakoś naszego snu, a co za tym idzie odpowiedniego odpoczynku po całym dniu zajęć.

Oderwanie się od świecących ekranów pomaga się zrelaksować, bez narażania mózgu na ciągłe pobudzenie dodatkowymi bodźcami. Takie wyciszenie sygnalizuje ciału, że pora na sen, co może nastąpić o wiele szybciej i pozwoli ci się wyspać. Zamiast przeglądać Internet przed snem, sięgnij po dobrą książkę. Podziękujesz sobie następnego dnia!

 

Dlaczego warto czytać książki? Dla dobra mózgu!

Tak, jak trening mięśniowy pomaga zachować zdrowie naszemu ciału, tak czytanie jest ćwiczeniem, które pomaga utrzymać mózg w dobrej kondycji.

Udowodniono, że rozwiązywanie zagadek i czytanie z wiekiem spowalnia demencję i rozwój choroby Alzheimera. Regularne stawianie sobie wyzwań związanych z wysiłkiem intelektualnym buduje zdolność mózgu do radzenia sobie z chorobami typowymi dla wieku dojrzałego. Czytaj i ćwicz swój mózg codziennie!

Ludzie sukcesu to zapaleni czytelnicy!

Jeśli dotychczasowe argumenty dotyczące tego, co daje nam czytanie książek to dla ciebie wciąż za mało, to mamy jeszcze jeden z takich, które potrafią zadziałać na wyobraźnię. Co wspólnego mają współcześni ludzie sukcesu i pionierzy wielu branż? Niemal wszyscy to zapaleni czytelnicy! Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że osoby osiągające wysokie wyniki w swoich dziedzinach stale dążą do samodoskonalenia i odkrywania nowych możliwości. Wiele z nich uważa, że kluczem do sukcesu jest właśnie czytanie, które rozwija kreatywność i pogłębia wiedzę.

Podobno Bill Gates czyta około 50 książek w ciągu roku, a Mark Zuckerberg ma postanowienie, żeby czytać jedną książkę na dwa tygodnie.

 

Co daje czytanie książek? Zasób słownictwa!

Oprócz poprawy inteligencji emocjonalnej i poznawczej, czytanie umożliwia dzieciom szybsze poznawanie większej ilości słów, a dorosłym pozwala o nich nie zapominać. Ekspozycja na słownictwo poprzez czytanie jest korzystna dla osiągnięć edukacyjnych uczniów, a czytelnikom w każdym wieku daje możliwość lepszego porozumiewania się np. w bardziej precyzyjny sposób.

 

Dlaczego warto czytać książki? Dla relaksu!

To zdecydowanie jeden z najlepszych powodów, dla którego warto czytać książki! Opowieść, która pochłania bez reszty lub książka, która eksploruje twój ulubiony temat to doskonały sposób na relaks. Może złagodzić napięcie
w mięśniach i pozwala mózgowi odpocząć. Co ważne, badania sugerują, że czytanie może w znaczący sposób zmniejszyć poziom stresu. Naukowcy z Sussex University w 2009 roku wykazali, że wystarczy zaledwie sześć minut czytania, by zmniejszyć stres u czytelnika nawet o 68%.

 

Co warto czytać?

Oprócz ulubionych tytułów oraz tych, które pogłębiają naszą wiedzę w wybranym temacie, lista książek, które warto przeczytać jest długa i otwarta. Propozycją, którą na pewno zawsze warto rozważyć są książki noblistów, jak choćby Annie Ernaux. W wyborze lektury pomóc mogą także statystyki popularności - w ostatnim czasie przeżywamy prawdziwy boom na literaturę young adult z hitową "Rodziną Monet" na czele. Nowości wydawnicze to kolejna lista, którą warto śledzić, by wybrać coś dla siebie.

Poza tym nieustającą popularnością cieszą się w polskie książki kryminalne,
a w wśród nich tacy autorzy jak:

•         Katarzyna Bonda

•         Remigiusz Mróz,

•         Wojciech Chmielarz.

Więcej  książkowych inspiracji znajdziesz na Empik Pasje w dziale poświęconym pasji do czytania.

 

Wiele z tych pozycji  czeka na Ciebie  naszej szkolnej bibliotece. 

Zapraszamy J

 

Źródło: https://www.empik.com/pasje/dlaczego-warto-czytac-ksiazki-8-powodow,114004,a

 


Weronika Anna Marczak

Autorka książek młodzieżowych. Zasłynęła z publikacji tekstów na wattpadzie, na którym ma ponad 4 miliony odsłon, co czyni ją jedną z najbardziej poczytnych autorek.

Książka "Rodzina Monet. Skarb" jest nominowana w Plebiscycie Książka Roku lubimyczytać.pl, w którym do 28 lutego trwa głosowanie czytelników: https://lubimyczytac.pl/plebiscyt.

 

Rodzina Monet. Skarb

Zagubiona i odnaleziona jesteś jak skarb

Hailie Monet ma niespełna piętnaście lat, gdy w wypadku samochodowym traci dwie najukochańsze osoby: mamę i babcię. Ze skromnego, ale pełnego miłości i ciepła domu trafia do luksusowej willi w Pensylwanii zamieszkanej przez pięciu władczych i zdystansowanych mężczyzn. Oni raczej chłodno przyjmują nastolatkę.

Will, Vincent, Dylan, Shane i Tony to starsi bracia Hailie, o których istnieniu dziewczyna nie miała pojęcia. Tęsknota za ukochaną mamą, zagubienie w obcej rzeczywistości i brak zrozumienia ze strony rodzeństwa są trudne do udźwignięcia. I choć w nowym domu jest wszystko, o czym może marzyć nastolatka, prywatne liceum jest najlepsze w stanie, a stylowy mundurek i drogie ubrania leżą idealnie, Hailie czuje się bardzo samotna. Jakby tego było mało, z każdym dniem odkrywa, że życie jej braci pełne jest mrocznych sekretów, których będą strzec, zwłaszcza przed swoją młodszą siostrzyczką.

Pierwszy tom serii, która podbiła serca czytelników polskiego Wattpada.

Oto wciągająca historia, od której nie sposób się oderwać.

   

Polecamy!

https://lubimyczytac.pl

 

 


9.02.2023

WYDARZENIA KULTURANE

Bestsellery Empiku 2022

Jak co roku poznaliśmy laureatów prestiżowych nagród w kategoriach muzyka, książka oraz film. Statuetki otrzymali twórcy, których dzieła cieszyły się szczególnie wielkim uznaniem wśród Polaków. Szansę na nagrodę miały takie gwiazdy jak Dawid Podsiadło, Agnieszka Chylińska, Sanah czy Harry Styles.
Wśród nominowanych znaleźli się także Olga Tokarczuk i Remigiusz Mróz.

 

Oto lista laureatów statuetek Bestsellerów Empiku 2022 w poszczególnych kategoriach.

 

                

KSIĄŻKA - Literatura piękna

„Chołod”, Szczepan Twardoch, Wydawnictwo Literackie

„Empuzjon”, Olga Tokarczuk, Wydawnictwo Literackie

„Gdzie jesteś, piękny świecie”, Sally Rooney, tłum. Jerzy Kozłowski, Wydawnictwo W.A.B.

„Zanim wystygnie kawa”, Toshikazu Kawaguchi, tłum. Joanna Dżdża, Grupa Wydawnicza Relacja

„Życie Violette”, Valérie Perrin, tłum. Wojciech Gilewski, Wydawnictwo Albatros

 

KSIĄŻKA - Kryminał i thriller

„Brakujący element”, Harlan Coben, tłum. Magdalena Słysz, Wydawnictwo Albatros

„Czerwona ziemia”, Marcin Meller, Wydawnictwo W.A.B.

„Mentalista”, Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, tłum. Inga Sawicka, Wydawnictwo Czarna Owca

„O włos”, Katarzyna Bonda, Wydawnictwo Muza

„Projekt Riese”, Remigiusz Mróz, Wydawnictwo Filia

 

KSIĄŻKA - Literatura obyczajowa

„It Starts with Us”, Colleen Hoover, tłum. Aleksandra Żak, Wydawnictwo Otwarte

„Jedno życzenie”, Nicholas Sparks, tłum. Anna Dobrzańska, Wydawnictwo Albatros

„Siła kobiet”, Barbara Wysoczańska, Wydawnictwo Filia

„The Spanish Love Deception”, Elena Armas, tłum. Mateusz Baka, Wydawnictwo Otwarte

„The Love Hypothesis”, Ali Hazelwood, tłum. Filip Sporczyk, Wydawnictwo Muza

 

KSIĄŻKA - Literatura polska dla dzieci

„Magiczne drzewo. Geniusz”, Andrzej Maleszka, Znak Emotikon

„Odwagi, Pinku! Książka o odporności…”, Urszula Młodnicka, Agnieszka Waligóra, Sensus

„Sekretna historia ludz… skarpetek”, Justyna Bednarek, Daniel de Latour, Poradnia K.

„TOPR. Tatrzańska przygoda Zosi i Franka”, Beata Sabała-Zielińska, Prószyński Media

„Hydropolis. Uciekaj”, Zygmunt Miłoszewski, Wydawnictwo W.A.B.

 

KSIĄŻKA - Young adult

„All of Your Flaws. Przypomnij mi naszą przeszłość”, Marta Łabęcka, BeYA

„Heartstopper 2”, Alice Oseman, tłum. Natalia Mętrak-Ruda, Jaguar

„Krew i popiół”, Jennifer L. Armentrout, tłum. Danuta Górska, You&YA

„Rodzina Monet”, Weronika Marczak, You&YA

„Start a Fire. Runda pierwsza, P.S. Herytiera (Pizgacz)”, BeYA/Editio Red

 

MUZYKA - Pop & rock

„Harry’s House”, Harry Styles, Sony Music Entertainment

„Lata Dwudzieste”, Dawid Podsiadło, Pur Pur, Sony Music Entertainment

„Męskie Granie Orkiestra 2022”, Mystic Production

„Never Ending Sorry”, Agnieszka Chylińska, TOP MANAGEMENT, Sony Music Entertainment

„Uczta”, sanah, Magic Records, Universal Music Polska

 

MUZYKA - Rap i hip-hop

„Dom dla zmyślonych pana Mateusza”, Szpaku, Gugu Label, Universal Music Polska

„Hotel Maffija 2”, SB Mafija, SBM Label, e-Muzyka

„Muzyka Komercyjna”, Pezet, Pezet , e-Muzyka

„Pretty Boy”, White 2115, SBM Label, e-Muzyka

„Produkt47”, OKI, 2020, Universal Music Polska

 

MUZYKA - Live

Fest Festival, producent: Follow The Step

Jimek & Goście: Historia polskiego hip-hopu, producent: Going.

Mata Tour, producent: Sold Out Agencja

SBM Festival, vol. 6, producent: Sold Out Agencja

Taco Hemingway 2̶0̶2̶0̶/̶2̶0̶2̶1̶/2022 TOUR, producent: Revolume

 

KULTURA CYFROWA - Audiobook

„Czerwona ziemia”, Marcin Meller, czyta: Wojciech Mecwaldowski, Wydawnictwo W.A.B.

„Gra złudzeń”, Kasia Magiera, czyta: Aneta Todorczuk, Wydawnictwo Melanż

„Małe zbrodnie”, Magdalena Majcher, czyta: Aneta Todorczuk, Wydawnictwo W.A.B.

„Ukochane dziecko”, Romy Hausmann, czyta: Martyna Szymańska, Wydawnictwo W.A.B.

„Uśpiona”, Alicja Sinicka, czyta: Anna Dereszowska, Wydawnictwo W.A.B.

 

KULTURA CYFROWA - Superprodukcja audio

„Mierzeja”, Wojtek Miłoszewski i Zygmunt Miłoszewski, Empik Go i Wydawnictwo W.A.B.

„Niech to usłyszą”, Wojciech Chmielarz, Jakub Ćwiek, Radio Zet

„Projekt Riese”, Remigiusz Mróz, Empik Go i Wydawnictwo Filia

„Szum”, Małgorzata Oliwia Sobczak, Empik Go i Wydawnictwo W.A.B.

„Chołod”, Szczepan Twardoch, Wydawnictwo Literackie i Empik Go

 

KULTURA CYFROWA - Podcast

„Negocjator”, Krzysztof Balcer, Jolanta Gwardys

„Dialogi Waginy i Penisa”, Beata Biały, Andrzej Gryżewski, Jagna Kaczanowska

„Odwilż” (HBO), Justyna Mazur, Marcin Myszka

„Kryminalna historia kościoła”, Artur Nowak, Stanisław Obirek

„Wariaci u władzy”, Witold Szabłowski

 

FILM - Kino polskie

„Dziewczyny z Dubaju”, reż. Maria Sadowska, Kino Świat

„Miłość, sex & pandemia”, reż. Patryk Vega, Kino Świat

„Weseלe (Wesele)”, reż. Wojtek Smarzowski, Kino Świat

„Zupa nic”, reż. Kinga Dębska, Kino Świat

„Żeby nie było śladów”, reż. Jan P. Matuszyński, Kino Świat

 

FILM - Kino familijne

„Minionki: Wejście Gru”, reż. Kyle Balda, Galapagos

„Nasze magiczne Encanto”, reż. Howard Byron, Galapagos

„Sing 2”, reż. Jennings Garth, Galapagos

„Skarb Mikołajka”, reż. Julien Rappeneau, Kino Świat

„To nie wypanda”, reż. Domee Shi, Galapagos

 

Odkrycia Empiku 2022: LITERATURA

Wiktoria Bieżuńska, „Przechodząc przez próg, zagwiżdżę”, Wydawnictwo Cyranka

Anna Goc, „Głusza”, Dowody na istnienie

Olga Górska, „Nie wszyscy pójdziemy do raju”, Drzazgi

Karolina Lewestam, „Pasterze smoków. Rodzice kontra świat”, Wydawnictwo Czarne

Ishabel Szatrawska, „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”, Wydawnictwo Cyranka

 

Odkrycia Empiku 2022: MUZYKA

27.FUCKDEMONS, „Nic się nie stało”

Daria ze Śląska, „Falstart albo faul”, „Dziewczyna z tatuażem”

Frank Leen, „Bombonierki”, „Za dobrze by zapomnieć”

Jakub Skorupa, „Zeszyt pierwszy”, Universal Music Group

OFELIA, „8”, Warner Music Group

 

Odkrycia Empiku 2022: FILM

Tomasz Habowski, „Piosenki o miłości”

Damian Kocur, „Chleb i sól”

Łukasz Kowalski, „Lombard”

Kamil Krawczycki, „Słoń”

Grzegorz Mołda, „Zadra”, „Matecznik”

 

Tytuł Pisarki Roku otrzymała Weronika Anna Marczak.

Artystą Muzycznym Roku ogłoszony został Dawid Podsiadło.

 

    

Źródło:

https://rozrywka.radiozet.pl/Muzyka/bestsellery-empiku-2022-pelna-lista-zwyciezcow-kto-zgarnal-nagrode

https://gazeta.pl

 


11.01.2023

Biblioteka poleca  

W świąteczny nastrój możemy wprowadzić się na różne sposoby. Jednym z nich jest lektura, w której bożonarodzeniowy motyw odgrywa ważną rolę.

Oto propozycje książek na święta, które idealnie nadają się na też na prezent pod choinkę.

 

 

W śnieżną noc

– John Green, Maureen Johnson, Lauren Myracle

 

Burza śnieżna w Wigilię zamienia miasteczko Gracetown w romantyczna przystań, jaka można zobaczyć tylko w filmach. No, coś w tym stylu...

 

Bo przecież wędrówka w zamieci i mrozie, z pociągu, który utknął na pustkowiu nie kończy się zazwyczaj słodkim pocałunkiem od uroczego nieznajomego. Nikt by też nie pomyślał, że przedzieranie się przez zaspy śniegu może doprowadzić do zakochania się w starym przyjacielu. Albo, że ścieżka do prawdziwej miłości wiedzie przez boleśnie wczesną poranną zmianę w Starbucksie.

 

W wigilijną śnieżną noc zdarzają się jednak cuda...

 

Magia świąt błyszczy w trzech uroczych i zabawnych, powiązanych ze sobą romantycznych opowieściach o miłości, które napisali bestsellerowi autorzy z Johnem Greenem na czele.

`Święta to stan umysłu` - takie słowa padają w ostatnim opowiadaniu ze zbioru `W śnieżną noc` i są świetną konkluzją dla przekazu, jaki niesie ze sobą ta książka. Jeśli tylko chcemy sobie lub komuś sprawić chwilę drobnej przyjemności, warto po nią sięgnąć.`

Malwina Sławińska lubimyczytać.pl

 

Książka `W śnieżną noc` podobnie, jak `Szukając Alaski` doczekała się ekranizacji.

 

 

A ja na Ciebie zaczekam – Magdalena Kordel

 

Rozgrzewająca serca, pachnąca czekoladą opowieść o miłości i cudownej mocy aniołów.
O miłości, nadziei i cudach, na które nigdy nie jest za późno.

Emilia budzi się w szpitalu. Mówi w niezrozumiałym języku, a pamięć podsuwa jej strzępy dawno zapomnianych wydarzeń. Jedyną osobą, która ją rozumie, jest młoda pielęgniarka z Polski. Co stało się przed wielu laty? I dlaczego Emilia nie może przestać myśleć o wypatrzonym w antykwariacie portrecie dziewczyny w granatowym płaszczu?

Ernestyna wciąż wraca myślami do rodzinnej Warszawy. Choć może się wydawać, że zapomniała o danej dawno temu obietnicy, wie, że w tym roku będzie inaczej. Zrobi wszystko, by po raz ostatni stanąć w bramie na Nowym Świecie i wypatrywać zbłąkanego wędrowca.

Anastazja ma same kłopoty – po raz kolejny nie dostała się na wymarzone studia, okłamuje rodziców, nie ma pracy. Pocieszenia szuka w aromatycznej gorącej czekoladzie i rozmowach z tajemniczym starszym panem przy stoliku u Wedla. Tymczasem święta coraz bliżej, a ona wie jedno: w tę Wigilię nie opuści swojej babci Ernestyny nawet na krok.

Dzieli je wiek i odległość, ale łączy jedno – w tę Wigilię będą potrzebować prawdziwego cudu.

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

 


07.10.2022 r.

 

Literacka Nagroda Nobla 2022

 

 

 

Annie Ernaux

 

Laureatka tegorocznej Nagrody Nobla w dziedzinie literatury urodziła się 1 września 1940 roku w Lillebonne, a wychowywała się w robotniczej dzielnicy Yvetot, co nie pozostało bez wpływu na jej twórczość. Ernaux znana jest jako autorka autobiograficznych powieści, w których ważne miejsce zajmują motywy feministyczne. Jej debiutancka książka, wydana w roku 1974 „Les Armoires vides”, opowiada o wywodzącej się z biednej rodziny studentce, która poddaje się zabiegowi aborcji. W 1984 roku za swoją powieść „La Place” Annie Ernaux otrzymała Nagrodę Renaudot, przyznawaną we Francji od 1926 roku. Z kolei w roku 2008 tegoroczną laureatkę Literackiej Nagrody Nobla uhonorowano Prix ​​de la langue française za całokształt twórczości. W 2017 roku pisarka otrzymała natomiast Marguerite-Yourcenar. W roku 2016 wydała „Mémoire de fille” – powieść, w której po 60 latach spogląda na czasy swojej młodości. W roku 2018 pisarka otrzymała również nominację do Nagrody Bookera za „Les années”.

 

Annie Ernaux  jest autorką ponad dwudziestu utworów, w tym wydanej po polsku mikropowieści „Miejsce” oraz autobiograficznej książki „Lata” („Les années”), która ukazała się na polskim rynku w 2021 roku.  Wydawnictwo Czarne podało w swoich mediach społecznościowych informację, że wkrótce ukaże się także zbiór „Bliscy”, złożony z trzech mikropowieści Ernaux.

 

Tegoroczna laureatka Literackiej Nagrody Nobla jest również autorką m.in. utworów: „Le jeunne homme”, „Une Femme”, „Passion simple”, „L'événement”, „Hendelsen”.

Źródło: https://lubimyczytac.pl

 Nagroda Literacka Nike 2022

             

 

Jerzy Jarniewicz

 

Jerzy Jarniewicz jest filologiem angielskim, profesorem nauk humanistycznych. Uważany za jednego z najlepszych tłumaczy z angielskiego jest twórcą m.in. antologii „100 wierszy wypisanych z języka angielskiego”, przekładał wiersze Simona Armitage'a, Dereka Walcotta, Johna Ashbery'ego, Charlesa Simica, czy Ursuli Le Guin (tak, pisała też wiersze), a także opowiadania Raymonda Carvera, czy pisma Joyce'a. Tłumacz i krytyk literacki Kacper Bartczak pisał o Jarniewiczu:

„To autentyczny literat-orkiestra (...). Rygory, jakie sam sobie narzuca, mogą być wzorem dla nas wszystkich”.  

 

 

Mondo cane, pieski świat, to nie tylko stwierdzenie, które opisuje nasz świat, ale przede wszystkim tytuł wyreżyserowanego przez kilku włoskich twórców filmu z 1962 roku. Filmy mondo szokowały publiczność przedstawiając - w dokumentalnej stylistyce - prawdziwą śmierć. Tom Jarniewicza to również spotkanie ze światem, w którym nie chce się uczestniczyć i poszukiwanie bezpiecznych miejsc.

 

Nike Czytelników dla Joanny Ostrowskiej

Najwięcej zgłoszeń w internetowym głosowaniu zdobyła książka „Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej”. To trzecia pozycja w dorobku Joanny Ostrowskiej, doktora nauk humanistycznych w zakresie historii, wykładowczyni akademickiej, krytyczki filmowej i dramaturżki.

Ostrowska zajmuje się tematyką przemocy seksualnej w czasie II wojny światowej i zapomnianymi ofiarami nazizmu. Poprzednio czytelnicy i recenzenci docenili choćby wydaną w 2018 roku książkę „Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej”.

https://www.empik.com


30.09.2022 r.

I LO czyta

„Ballady i romanse” Adama Mickiewicza

W dniach 12 – 30.09.2022 r. uczniowie naszej szkoły na Małej scenie teatralnej czytali lekturę tegorocznej edycji

Narodowego Czytania. 

 

 

 

 


01.09.2022 r.

Romantyzm w Polsce

„W 1822 r. w Wilnie ukazały się „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza, zawarte w tomiku poetyckim, który wyznaczył początek polskiego romantyzmu. Wtedy po raz pierwszy ujrzały światło dzienne „Romantyczność”, „Powrót taty”, „Świtezianka”, „Pani Twardowska”, bez których trudno wyobrazić sobie ostatnich dwieście lat polskiej kultury” – napisali posłowie w uchwale ustanawiającej rok 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego.

„Zrodziła się epoka, w której tworzyli genialni artyści, myśliciele i działacze polityczni, którzy w sytuacji narodowej niewoli stworzyli kraj duchowej wolności, rozwinęli programy niepodległościowe, a zarazem wynieśli polską muzykę, literaturę i malarstwo do rangi czołowych osiągnięć kultury europejskiej” – dodała Izba.

Sejm przypomniał innych najwybitniejszych twórców epoki romantyzmu: Juliusza SłowackiegoZygmunta KrasińskiegoCypriana Norwida w dziedzinie literatury, Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszkę w muzyce, Piotra Michałowskiego i Jana Matejkę w malarstwie.

„Bez Maurycego Mochnackiego i jego pism o wolnych Polakach, bez wieszczów Mickiewicza i Słowackiego, pochowanych w królewskich kryptach, bo Polacy uznali, że królom Polski są równi, nie byłoby Legionów Piłsudskiego czy Powstańców Warszawskich. To z romantyzmu wyrósł nowoczesny mesjanizm Jana Pawła II i unikatowy w dziejach świata ruch „Solidarność”– zaznaczyli posłowie w przyjętym dokumencie.

źródło: Sejm RP, fot. sejm.gov.pl

 

 


27 maja o godz. 9.50

zapraszamy na spotkanie autorskie

 z Jackiem Łapińskim

 

Jacek Łapiński  – pisarz, prawnik, przedsiębiorca, pasjonat psychologii pozytywnej, papa (dumny ojciec syna), podróżnik po Polsce, pływak (i mors), piłkarz (rekreacyjnie kopiący piłkę), przyjazny i pogodny.


Autor książek:

„Z uśmiechem Ci do twarzy”, „Dlaczego warto czytać?!” oraz „Jak być lepszym”.

   


28.04.2022

WYSTAWA „NAJSTARSZE KSIĄŻKI W BIBLIOTECE”

 

 

  

Od 22 kwietnia br. w bibliotece szkolnej otwarta jest wystawa pt. ,,Najstarsze książki w bibliotece", której celem jest zaprezentowanie starych, często zabytkowych książek oraz przypomnienie, jak wielką wartością w naszym życiu są właśnie książki.

Prezentowane egzemplarze pochodzą ze zbiorów  bibliotecznych, niektóre z nich to prawdziwe białe kruki, wiele ma wartość pamiątkową i sentymentalną. Wśród nich są pisane również po niemiecku i po rosyjsku. Spośród zaprezentowanych wymienię te najstarsze:

Przechadzki ojca z dziećmi po polu łąkach, lesie i ogrodzie czyli Świat roślinny w powieściach, rozmowach i opowiadaniach  Emilii Lejowej – z 1881 roku,

Naturgeschichte des Pflanzenreichs nach dem Linnèschen System (podręcznik do biologii)   Moritza Willkomma - z 1887 roku,

Poezye Adama Mickiewicza – z 1888 roku,

Wizerunki książąt i królów polskich Józefa Ignacego Kraszewskiego -  z 1888 roku,

Za Sasów (czasy Augusta II i Augusta III) ułożone przez J.I. Kraszewskiego T.1 – z 1891 roku,

Quo vadis  T.2  Henryka Sienkiewicza – z 1896 roku,

Pisma Elizy Orzeszkowej  - Meir Ezofowicz, Silny Samson, Gedali, Ogniwa – z 1898 roku,

Historya literatury polskiej  T.2  Piotra Chmielowskiego – z 1899 roku,

Bez dogmatu  cz. 1,3,4,5  Henryka Sienkiewicza – z 1899 roku,

Dwa lata dziejów naszych T.1   Karola Szajnochy -  z 1900 roku,

Listy z Afryki Henryka Sienkiewicza– z 1901 roku,

Jadwiga i Jagiełło  1374-1413 cz. 1-7 Karola Szajnochy – z 1902 roku.

 

Uwagę przyciąga pisana ręcznie -  Fizyologia zwierząt domowych z roku 1906.

 

 

W sumie w bibliotece udało się zgromadzić 60 naprawdę wyjątkowych egzemplarzy z lat 1881-1935

Zapraszamy!!!



12.04.2022

   

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – święto czytelnicze, którego utworzenie przypisuje się Vicentemu Clavel Andrés (1888-1967), wydawcy z Walencji. Obchodzone rokrocznie 23 kwietnia, dla uczczenia pamięci zmarłych tego właśnie dnia Miguela de Cervantesa, Williama Szekspira i historyka peruwiańskiego Inci Garcilaso de la Vegi.

Data ta kojarzona jest również z hucznie obchodzonym w Katalonii świętem patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją święta, 23 kwietnia mężczyźni obdarowują kobiety czerwonymi różami, symbolizującymi krew zabitego przez św. Jerzego smoka. By się uprzejmie odwzajemnić, kobiety ofiarowują mężczyznom podarunki z książek.

 

Z tej okazji w dniach 21 – 26 kwietnia biblioteka szkolna zaprasza na wystawę najstarszych książek znajdujących się w jej zbiorach. 


12.04.2022


                                 „Kiedy masz jakieś wątpliwości, idź do biblioteki”

                                                                            Joanne K. Rowling

11 kwietnia klasa II a wzięła udział w zajęciach w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Głownie. Kierownik biblioteki pani Ewa Fijołek przedstawiła młodzieży ofertę biblioteki i regulamin korzystania z jej zbiorów. W części warsztatowej uczniowie poszukiwali informacji, korzystając z dostępnych źródeł. Znalezienie odpowiedzi na pytania nie było takie proste, ale efekt końcowy był zadowalający. Poszukiwaniom towarzyszyły pozytywne emocje.

Zajęcia odbywają się w ramach wieloletniej współpracy między obiema placówkami. 

Więcej o działalności i ofercie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Głownie dowiecie się
na stronie 
www.glowno.naszabiblioteka.com


22.12.2021 

Niezbędnik maturzysty

 

Redakcja serwisu www.otouczelnie.pl przygotowała bezpłatny niezbędnik online dla maturzystów o studiach, kierunkach studiów oraz maturze 2022.

Informacje zawierają wszystkie kierunki studiów, 392 uczelnie wyższe w Polsce oraz zasady rekrutacji na studia.

Przydatne linki:

• https://www.otouczelnie.pl/s/studia

• https://www.otouczelnie.pl/studia/kierunki_studiow

• https://www.otouczelnie.pl/artykul/14556/Matura-2022-jak-bedzie-wygladal-egzamin


12.10.2021 

Z przyjemnością informujemy, że I Liceum Ogólnokształcące w Głownie  zostało beneficjentem „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.00 na lata 2021-2025” i uzyskało rządowe wsparcie finansowe w wysokości 15 tysięcy złotych przeznaczone na zakup książek i wyposażenia do biblioteki.

W związku z tym zwracamy się z prośbą o pomoc w stworzeniu listy zakupowej nowości wydawniczych do naszej szkolnej biblioteki. Podajcie tytuły książek/serii wydawniczych, które polecacie, które warto przeczytać, lub które chcielibyście, by znalazły się w naszej bibliotece. Swoje propozycje proszę przekazać do biblioteki lub przesłać za pośrednictwem dziennika Librus.



 LITERACKI NOBEL 2021

Abdulrazak Gurnah

Najważniejsze literackie wyróżnienie na świecie otrzymał tanzański pisarz Abdulrazak Gurnah.
Jak podano w uzasadnieniu, twórcę doceniono za "bezkompromisową i pełną współczucia eksplorację skutków kolonializmu i losu uchodźcy w przepaści między kulturami i kontynentami".

Abdulrazak Gurnah urodził się na wyspie Zanzibar, położonej u wybrzeży wschodniej Afryki. W 1968 r. - jako uchodźca - przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie studiował. W tym kraju pozostał i kontynuował działalność literacką.

W ojczyźnie w latach 60. doszło do rewolucji, podczas której prześladowano obywateli pochodzenia arabskiego. Gurnah należał
do represjonowanej grupy i został zmuszony do opuszczenia rodziny i ucieczki z kraju, nowo powstałej Tanzanii. Miał wówczas 18 lat.
Do Zanzibaru wrócił w 1984 r.

Obecnie Gurnah pracuje także jako wykładowca akademicki na Kent University.
Wydał 10 powieści, m.in.: "Memory of Departure" (1987), "Pilgrims Way" (1988), "Dottie" (1990), "Paradise" (1994), "Admiring Silence" (1996), "By the Sea" (2001), "Desertion" (2005) i "The Last Gift" (2011), a także liczne opowiadania. W tekstach zajmuje się problemami związanymi z emigracją i losem uchodźcy, których sam doświadczył. Ceni twórczość Wole'a Soyinki, Ngũgĩ wa Thiong’o i Salmana Rushdiego. Jego dzieła porównywane są z tymi Josepha Conrada, Hemrana Melville'a i V.S. Naipaula.

Żadna z jego książek nie doczekała się dotychczas polskiego tłumaczenia. 


       

   Zbigniew Rokita


W niedzielę 3 października na jubileuszowej 25 gali ogłoszono, która książka została wyróżniona Nagrodą Literacką Nike 2021.

Jury pod przewodnictwem prof. Ingi Iwasiów zdecydowało, że „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku" Zbigniewa Rokity jest najlepszą książką ubiegłego roku. Zbigniew Rokita otrzymał także nagrodę czytelników za swój reportaż.

Zbigniew Rokita to dziennikarz i reporter, który publikował w "Tygodniku Powszechnym", "Polityce" czy "Dzienniku Gazecie Prawnej". Jego nagrodzona książka to reporterski zapis prywatnej historii rodziny autora na tle wielkiej historii Górnego Śląska.

Oprócz zwycięzcy o Nike 2021 walczyli także:

·                     Kasper Bajon – "Fuerte" (reportaż)

·                     Krzysztof Fedorowicz – "Zaświaty" (powieść)

·                     Aleksandra Lipczak – "Lajla znaczy noc" (reportaż)

·                     Grzegorz Piątek – "Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949" (reportaż)

·                     Jacek Podsiadło – "Podwójne wahadło" (poezja)

·                     Zbigniew Rokita – "Kajś" (reportaż)

·                     Monika Śliwińska – "Panny z ‘Wesela’. Siostry Mikołajczykówny i ich świat" (biografia)              

 


   

           

Narodowe Czytanie 2021

 

W sobotę 4 września o godz. 12.00 w Ogrodzie Saskim w Warszawie Para Prezydencka zainaugurowała 10. jubileuszową edycję Narodowego Czytania 2021. Tegoroczna lektura to dramat „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej.

 

Narodowe Czytanie w naszej szkole odbędzie się na lekcjach języka polskiego i godzinach wychowawczych.


Biblioteka zaprasza!

Witamy wszystkich czytelników w nowym roku szkolnym 2021/2022

Uczniowie klas drugich i trzecich proszeni są o zwrot książek oraz innych materiałów bibliotecznych wypożyczonych w poprzednim roku szkolnym.

Przypominamy o przestrzeganiu zasad korzystania z biblioteki w czasie pandemii COVID-19.


Zapraszamy wszystkich uczniów i pracowników naszej szkoły do wzięcia udziału w szkolnym konkursie.

Poniżej zamieszczone są regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy.

Regulamin konkursu [pdf]

Formularz zgłoszeniowy [pdf]


Patroni roku 2021 - Cyprian Kamil Norwid

W tym tygodniu przypominam również postać Cypriana Kamila Norwida, który w 200 rocznicę urodzin został patronem roku 2021.

Cyprian Kamil Norwid urodził się we wsi Laskowo-Głuchy pod Radzyminem 24 września 1821 roku. W 1842 r. wyjechał z Polski. Zmarł w Paryżu 22/23 maja 1883 roku. Należy do najwybitniejszych polskich prozaików i poetów, był również znakomitym dramaturgiem, grafikiem, malarzem, czy wreszcie myślicielem. W dorobku artysty znajduje się chociażby słynny utwór „Bema pamięci żałobnej rapsod” z roku 1851, czy „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”, który ukazał się w roku 1856. Ale to mało, bowiem wymieniać można więcej w dorobku tego jednego z największych polskich romantyków. W 1859 roku ukazał się „Do obywatela Johna Browna” , później „W Weronie” i „Moja ojczyzna” lub równie liryczne „Vade-mecum”. Pośród jego poematów odnajdujemy na przykład „Fortepian Szopena” czy „Assunta”, pisane prozą „Czarne Kwiaty” i „Białe Kwiaty”; napisał pięć nowel, a pośród nich „Ad leones!” i „Stygmat”, natomiast z ośmiu dramatów chociażby „Kleopatra i Cezar” oraz „Za kulisami”. W dorobku artysty znajduje się też kilkanaście obrazów, a pośród nich ten zatytułowany „Jutrznia”.

Na pewno szczególnym momentem w dziejach naszej recepcji Norwida był ten, w którym jego poezja spotkała się z popkulturą, co było zasługą Czesława Niemena. Na wydanej pół wieku temu płycie „Niemen Enigmatic” artysta zamieścił mianowicie suitę z tekstem Norwidowego wiersza „Bema pamięci żałobny rapsod”.

 

Wybrane pozycje jego twórczości znajdują się także w zbiorach naszej biblioteki.

 

Źródło:https://zyciorysy.info/cyprian-kamil-norwid


Patroni roku 2021 - Krzysztof Kamil Baczyński

Kontynuując prezentację wybitnych ludzi pióra, którzy zostali patronami roku 2021, w tym tygodniu przypominam Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Urodził się 22 stycznia 1921 r. Nazywany poetą z pokolenia Kolumbów, którego pierwsze tomiki ukazywały się podczas okupacji, a cały dorobek, obejmujący kilkaset wierszy i opowiadań, przetrwał wojnę. Inaczej niż sam autor, który zginął w powstaniu warszawskim w 1944 r. Mit poety z AK i Szarych Szeregów był inspirujący nie tylko dla literatów, utwory Baczyńskiego były wielokrotnie śpiewane – tu punktem odniesienia pozostają “Wiersze wojenne” Ewy Demarczyk z 1965 r. Znane są również interpretacje Jacka Kaczmarskiego i Grzegorza Turnaua. Przed ostatnią, 76. rocznicą wybuchu powstania warszawskiego ukazała się zaś “Astronomia poety”, wspólny album Meli Koteluk i zespołu Kwadrofonik.

 

Zachęcam do zapoznania się z twórczością poety, której tytuły znajdują się także w naszej szkolnej bibliotece.


Patroni roku 2021 - Tadeusz Różewicz

Tadeusz Różewicz urodził się w 1921 r. Uznany poeta, dramaturg, prozaik. Prekursor awangardy w poezji i dramacie. Na pytanie, czy możliwa jest poezja po Oświęcimiu, dał własną odpowiedź, tworząc nowy typ powściągliwego wiersza. Poszukiwacz nowych form ekspresji poetyckiej, odchodzący od awangardy w stronę ascetycznej prostoty.

Autor m.in. tomów wierszy i poematów:

„Niepokój”, „Regio”, „Płaskorzeźba”, „Zawsze fragment”, „Matka odchodzi”. Odnowiciel formy teatralnej: „Kartoteka”, „Stara kobieta wysiaduje”, „Na czworakach”, „Kartoteka rozrzucona”.

Poeta zmarł w 2014 r.

Rok Różewicza jest szansą, żeby przypomnieć tę część jego twórczości, do której się ostatnio nie wraca. Pojawi się też pierwsza reporterska biografia poety, autorstwa Magdaleny Grochowskiej.

Zachęcam do zapoznania się z twórczością Różewicza, której najbardziej znane tytuły znajdują się w naszej bibliotece.


„Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich” to ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim.

Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. W 1926 roku wystąpił z nim wydawca, Vicente Clavel Andrés. 23 kwietnia jest tam hucznie obchodzonym świętem narodowym, jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez Św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

23 kwietnia to również symboliczna data dla literatury światowej. W tym dniu, w roku 1616 zmarli Miguel de Cervantes, William Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega (przy czym datę śmierci Shakespeare’a podaje się według kalendarza juliańskiego, a pozostałych dwóch – według gregoriańskiego). Na ten sam dzień przypada również rocznica urodzin lub śmierci innych wybitnych pisarzy, np. Maurice’a Druona, Halldóra Laxnessa, Vladimira Nabokova, Josepa Pla i Manuela Mejía Vallejo.

W Hiszpanii Dzień Książki jest świętem oficjalnym już od roku 1930. Od 1964 tradycja ta kultywowana jest we wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych. Obecnie Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich celebrowany jest na całym globie – od Nowej Zelandii po Kanadę."

DLACZEGO CZYTANIE JEST TERAZ WAŻNIEJSZE NIŻ KIEDYKOLWIEK!

Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie muszą ograniczać się do spędzania czasu na zewnątrz, moc książek powinna być wykorzystywana do zwalczania izolacji, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania naszych horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.

W kwietniu i przez cały rok bardzo ważne jest poświęcenie czasu na samodzielne czytanie lub z dziećmi. Nadszedł czas, aby świętować znaczenie czytania, wspierać rozwój dzieci jako czytelników oraz promować dożywotnią miłość do literatury i integrację ze światem pracy.

Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Od 1 do 23 kwietnia UNESCO dzieliło się cytatami, wierszami i wiadomościami, aby symbolizować potęgę książek i zachęcać do czytania w jak największym stopniu. Tworząc poczucie wspólnoty poprzez wspólne odczyty i wspólną wiedzę, czytelnicy na całym świecie mogą się łączyć i wzajemnie pomagać w ograniczaniu samotności.

 

źródło: www.swiatowydzienksiazki.pl

https://en.unesco.org/commemorations/worldbookday


Patroni roku 2021

  

Krótką prezentację PATRONÓW 2021 r. rozpoczynamy od Stanisława Lema, którego 100 rocznica urodzin będzie obchodzona 12 września. W kolejnych tygodniach zaprezentowani zostaną pozostali trzej mistrzowie pióra oraz Kard. Stefan Wyszyński.

          

Stanisław Lem

Polski filozof, pisarz, futurolog, eseista i satyryk. Jest najczęściej tłumaczonym polskim pisarzem, a w pewnym okresie był najbardziej poczytnym nieanglojęzycznym pisarzem SF. Jego książki zostały przetłumaczone na 41 języków i osiągnęły łączny nakład ponad 30 mln egzemplarzy.

Sławę zyskał nie tylko w Polsce, ale też poza jej granicami - jest najczęściej czytanym i tłumaczonym polskim autorem powieści. Najbardziej znanym jego dziełem jest „Solaris”. Fenomen popularności jego twórczości stanowi oryginalne podejście do kategorii gatunku. Książki Lema łączą w sobie analizy społeczne ze złożoną i atrakcyjną fabułą, w której naukowe rozważania przeplatane są fantastycznymi, futurystycznymi domysłami lub przewidywaniami autora. Często swoimi fantastyczno-naukowymi powieściami Lem zdawał się przewidywać przyszłość. Jego fascynacja filozofią i futurologią zaowocowała wieloma pozycjami poruszającymi tematykę rozwoju techniki i technologii, zmian w naturze ludzkiej, rozwojowi rasy ludzkiej, człowieka i jego miejsca we Wszechświecie, czy... kontaktów pozaziemskich. W jego dorobku znaleźć można opowiadania science-fiction, jak chociażby "Bajki robotów", ale także powieści detektywistyczne, futurologiczne eseje i rozprawy, poezję i listy, a także scenariusze słuchowisk, filmów czy dramatów. 

Fantastyka, cybernetyka czy filozofia to najsławniejsze, ale nie jedyne tematy, w jakich poruszał się pisarz. Dzięki swojej wszechstronnej wiedzy Stanisław Lem koncentrował swoje książki wokół podróży kosmicznych, rozwoju cywilizacji, także tych wymyślonych przez siebie, odkryć naukowych, czy nawet - sztucznej inteligencji. Nie brak jednak u niego także rozmyślań na temat wizji społeczeństwa, utopii i antyutopii, krytyki totalitaryzmu czy powieści realistycznych. Tematyka książek Stanisława Lema oraz same zainteresowania autora sprawiły, że jego nazwiskiem została nazwana odkryta we wrześniu 1970 r. planetoida, a także pierwszy, zbudowany w całości w Polsce, satelita naukowy. W 1996 roku został on także nominowany do Nagrody Nobla, której ostatecznie nie otrzymał.  

Miłośników fantastyki naukowej, filozofii, ale także humanistów zachęcam do zapoznania się z twórczością Stanisława Lema, którego książek nie brakuje również w naszej szkolnej bibliotece.

            

Więcej informacji na temat Stanisława Lema i jego twórczości:

https://solaris.lem.pl

https://lubimyczytac.pl


W wieku 75 lat zmarł Adam Zagajewski

– ceniony pisarz, prozaik i eseista, przedstawiciel
Nowej Fali i laureat wielu międzynarodowych wyróżnień
 


Adam Zagajewski był poetą, pisarzem i eseistą, przedstawicielem Nowej Fali, laureatem wielu prestiżowych nagród literackich, w tym finalistą Nagrody Literackiej „Nike”, Międzynarodowej Nagrody Vilenica, Nikolaus-Lenau-Preis, Nagrody Tomasa Tranströmera i Neustadt Prize. Członek Polskiego PEN Clubu i Polskiej Akademii Umiejętności. Urodził się w 1945 r. we Lwowie.  W latach 1982–2002 żył we Francji. Był redaktorem „Zeszytów Literackich”. Pierwsze książki poetyckie Zagajewskiego „Komunikat” (1972) i „Sklepy mięsne” (1975) stanowiły realizację nowofalowego postulatu mówienia prawdy o otaczającej rzeczywistości i obnażania fałszu oficjalnego języka. Zagajewski był autorem takich zbiorów wierszy jak m.in. „List. Oda do wielości” (1983), „Jechać do Lwowa” (1985) oraz „Płótno. Paryż” (1990) „Ziemia ognista” (1994), „Trzej aniołowie” (1997), „Pragnienie” (1999), „Asymetria” (2014), „Lotnisko w Amsterdamie” (2016), „Prawdziwe życie” (2019). Cenione były także jego tomy eseistyczne takie jak „Dwa miasta” (1991) „W cudzym pięknie” (1998), „Obrona żarliwości” (2002), „Poeta rozmawia z filozofem” (2007), „Substancja nieuporządkowana” (2019).

 


Patroni roku 2021

 

Sejm RP ustanowił patronów roku 2021. Uhonorowani zostali:

Stanisław Lem, Cyprian Kamil Norwid, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Różewicz.

2021 będzie także rokiem Konstytucji 3 Maja i kard. Stefana Wyszyńskiego.

 

Stanisław Lem 

W roku 2021 przypada 100. rocznica urodzin Stanisława Lema. Pisarz uznany za najwybitniejszego przedstawiciela polskiej fantastyki i jednego z najpoczytniejszych pisarzy science-fiction na świecie „w swoich rozważaniach nad kondycją współczesnego człowieka, skutkami postępu technicznego i cywilizacyjnego dostrzegał wiele zagadnień fundamentalnych dla kultury i myśli współczesnej. Przestrzegał przed negatywnymi skutkami technicznego rozwoju cywilizacji, a jego prace teoretyczne i prognozy futurologiczne mają znaczący wpływ na definiowanie miejsca ludzkości we wszechświecie i prognozowanie jej losu” – głosi tekst uchwały.

 Cyprian Kamil Norwid

W 2021 roku swoje 200. urodziny obchodziłby Cyprian Kamil Norwid. Ten poeta, dramatopisarz i artysta w swojej twórczości w uzasadnieniu uchwały został doceniony za „twórczy wkład Norwida w nowoczesną polską literaturę, a szerzej w polską kulturę, jest ogromny, na wielu polach decydujący”.

Krzysztof Kamil Baczyński

Krzysztof Kamil Baczyński to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli poetów pokolenia Kolumbów, którzy także zostali podkreśleni w uchwale. „W uznaniu zasług Krzysztofa Kamila Baczyńskiego dla polskiej sztuki, dla polskiej niepodległości i polskiej kultury, w stulecie jego urodzin, Sejm Rzeczypospolitej ogłasza rok 2021 Rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jednocześnie Sejm Rzeczypospolitej oddaje hołd innym przedstawicielom poetów pokolenia Kolumbów poległym w trakcie okupacji niemieckiej – Tadeuszowi Gajcemu, Janowi Romockiemu, Zdzisławowi Stroińskiemu, Józefowi Szczepańskiemu i Andrzejowi Trzebińskiemu”.

 

Tadeusz Różewicz

Do grona patronów dołączył również Tadeusz Różewicz, wybitny polski poeta, dramaturg, prozaik i scenarzysta, głęboko związany z losem pokolenia wojennego, baczny obserwator życia codziennego, społecznego i politycznego. W uchwale napisano „Filozoficzna i egzystencjalna głębia obecna w twórczości Różewicza ma charakter uniwersalny, dzięki czemu nie tylko trafia do odbiorców z całego świata, ale jeszcze długo będzie oddziaływać na współczesną literaturę polską”.

Kard. Stefan Wyszyński

W 2021 roku przypada 40. rocznica śmierci, a także 120. urodzin kardynała Stefana Wyszyńskiego. W uchwale zwrócono uwagę, że kard. Wyszyński był głosicielem uniwersalnych wartości chrześcijańskich i mężem stanu. Występował w imieniu Ojczyzny, domagając się od komunistycznych władz poszanowania wolności religijnej i broniąc polskiej kultury.

 

Konstytucja 3 Maja

Sejm przyjął też uchwałę ustanawiającą 2021 Rokiem Konstytucji 3 Maja. Uchwalony w 1791 r. przez Sejm Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego akt wprowadził trójpodział władzy, niósł gwarancje swobód obywatelskich, tradycje chrześcijańskie, tolerancję i wartości Oświecenia. Jako pierwsza w Europie i druga na świecie Ustawa Rządowa stanowiła dowód głębokiego patriotyzmu oraz zrozumienia spraw obywatelskich i społecznych.

Zarządzenie nr 7/2024 Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 25 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, a także składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, do klas wstępnych, na semestr pierwszy klas I publicznych szkół branżowych II stopnia i publicznych szkół policealnych oraz do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, w województwie łódzkim.[pdf]

 

HARMONOGRAM REKRUTACJI 2024/2025

Etap rekrutacji

Rekrutacja podstawowa

Rekrutacja uzupełniająca

złożenie wniosku o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych

od 22 kwietnia 2024 do 21 maja 2024
godz. 12:00

od 23 lipca 2024
godz. 12:00
do 26 lipca 2024
godz. 12:00

weryfikacja przez komisję rekrutacyjną złożonych wniosków oraz dokumentów

do 29 maja 2024

do 29 lipca 2024

możliwość dokonania zmian na liście preferencji oddziałów dla zweryfikowanych wniosków

od 3 lipca 2024 r.

do 8 lipca 2024 r.

 

uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o kopię świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu

od 3 lipca 2024

do 9 lipca 2024
godz. 15:00

 

weryfikacja przez komisję rekrutacyjną informacji ze świadectw oraz zaświadczeń

do 11 lipca 2024

do 30 lipca 2024

podanie do wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych

15 lipca 2024

do godz. 12:00

31 lipca 2024

do godz. 12:00

potwierdzenie przez rodzica kandydata albo kandydata pełnoletniego woli podjęcia nauki
w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia  
o wynikach egzaminu ósmoklasisty

od 15 lipca 2024
godz. 12:00

do 18 lipca 2024

godz. 12:00

od 31 lipca 2024
godz. 12:00

do 2 sierpnia 2024 godz. 12:00

podanie do wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych

19 lipca 2024

do godz. 12:00

5 sierpnia 2024

do godz. 12:00

poinformowanie kuratora oświaty przez dyrektora szkoły ponadpodstawowej o liczbie wolnych miejsc w szkole

19 lipca 2024

do godz. 13:00

do 5 sierpnia 2024

do godz. 13:00

opublikowanie przez kuratora oświaty informacji o liczbie wolnych miejsc w szkołach ponadpodstawowych

do 22 lipca 2024

6 sierpnia 2024

 

                           

Program „Twoje dane - Twoja sprawa" - skierowany do szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz ośrodków doskonalenia nauczycieli - jest systemowym projektem edukacyjnym Urzędu Ochrony Danych Osobowych realizowanym na skalę ogólnopolską.

Podstawowym celem Programu jest poszerzenie oferty edukacyjnej szkół oraz placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli o treści związane z ochroną danych osobowych i prawem do prywatności.

Cel ten będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:

  • wzrost wiedzy nauczycieli, doradców metodycznych i konsultantów o stanie prawnym ochrony danych osobowych w Polsce;
  • podniesienie kompetencji nauczycieli, doradców metodycznych i konsultantów w obszarze kształtowania wśród uczniów wiedzy i umiejętności związanych z ochroną danych osobowych i prawem każdego człowieka do prywatności;
  • poszerzenie oferty doskonalenia zawodowego nauczycieli, doradców metodycznych i konsultantów o zagadnienia związane z ochroną danych osobowych i prawem każdego człowieka do prywatności;
  • poszerzenie warsztatu metodycznego nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych;
  • umożliwienie nauczycielom, doradcom metodycznym i konsultantom wymiany doświadczeń związanych z realizacją przedmiotowych treści;
  • poszerzenie wiedzy uczniów na temat poszanowania praw człowieka, w tym szczególnie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych;
  • popularyzacja wiedzy na temat skutecznej ochrony danych osobowych wśród uczniów i nauczycieli;
  • kształtowanie wśród uczniów świadomej i odpowiedzialnej postawy obywatelskiej oraz bezpiecznych zachowań w obszarze edukacji cyfrowej.

Szczegółowe wskazówki i instrukcje korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych oraz narzędzi, aplikacji i popularnych portali społecznościowych znajdują się w zakładce Porady:

  • Instagram
  • Smartfon
  • Niezabezpieczona kamera
  • Portale społecznościowe
  • Snapchat
  • TikTok

Informatory maturalne 2022

https:/www.cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/informatory"

Harmonogram matur [pdf]

 

 

Procedury bezpieczeństwa
w I Liceum Ogólnokształcącym
w związku z COVID-19

   w roku szkolnym 2020/2021

   I.       OGÓLNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE.

  1. W szkole obowiązuje reżim sanitarny zgodny z wytycznymi MEN, GIS, MZ.
  2. W szkole mogą przebywać tylko uczniowie i pracownicy bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają  na  kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
  3. Szkoła jest zabezpieczona w podstawowe środki higieniczne potrzebne do bieżącego funkcjonowania.
  4. Na terenie szkoły przebywanie osób z zewnątrz jest ściśle ograniczone. Obowiązuje je stosowanie środków ochronnych: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych) i w wyznaczonych obszarach, tj. strefa przy sekretariacie szkoły, sekretariat.
  5. Wszyscy pracownicy szkoły zabezpieczeni są w środki ochrony osobistej ( rękawiczki, maseczki ochronne lub przyłbice).
  6. Szkoła jest zabezpieczona w termometr bezdotykowy, który znajduje się w sekretariacie szkoły i w gabinecie medycznym.
  7. Wszystkie osoby wchodzące na teren szkoły są zobowiązane do dezynfekcji rąk zgodnie z umieszczonymi zasadami.
  8. Przy wejściu głównym, przy wejściach do szatni, w salach lekcyjnych i na korytarzach umieszczone są dyspensery do dezynfekcji rąk wraz instrukcją.
  9. Wszystkie osoby na terenie szkoły stosują zasady profilaktyki zdrowotnej zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia, w tym bezpieczne stosowanie zasad higieny, odpowiedni sposób zasłaniania twarzy podczas kichania czy kasłania.
  10. Wychowawcy są zobowiązani do poinformowania uczniów i rodziców o zasadach niniejszego regulaminu.
  11. Wszyscy nauczyciele systematycznie prowadzą działania mające na celu wdrażanie  i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole podczas Covid-19.
  12. Wychowawca jest zobowiązany uzyskać od rodzica tzw. podwójną ścieżkę kontaktu w razie pilnej sytuacji zdrowotnej.

   

II.     ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY W TRYBIE STACJONARNYM 
(bez oznaczenia strefy żółtej lub czerwonej dla powiatu zgierskiego)

  1. Praca i nauka w szkole zorganizowana jest tak, by zachować bezpieczne warunki.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć zorganizowano tak, by zachować środki bezpieczeństwa:
  • Wprowadzono godzinę lekcyjną 0;
  • Wyznaczone lekcje prowadzone są w blokach;
  • Ograniczono gromadzenie się uczniów na przerwach poprzez oznaczenie przerw zielonych (z możliwością przemieszczania się po szkole) i czerwonych  (bez możliwości przemieszczania się po szkole); 
  • Ograniczono zmianę sal lekcyjnych dla oddziałów;
  • Wyznaczone bloki lekcyjne prowadzone są w jednej sali; wówczas funkcjonuje tzw. przerwa czerwona; uczniowie i nauczyciel przebywają w sali, która jest wietrzona a uczniowie tylko indywidualnie wychodzą do toalety;
  • Wyznaczono strefy  dla uczniów, gdzie bezpiecznie mogą spędzać tzw. przerwy zielone z zachowaniem dystansu społecznego, w tym na boiskach szkolnych;  w każdej strefie określono limit uczniów; w każdej strefie znajduje się przynajmniej jeden dyspenser do dezynfekcji; w każdej strefie dyżuruje jeden nauczyciel, który nadzoruje bezpieczeństwo uczniów zgodnie z regulaminem szkoły;

Strefa 

Zakres

Limit uczniów

STREFA A

Korytarz dolny przy Sali 4-5-6-10

30

STREFA B

Korytarz w piwnicy przy Sali 43-44

30

STREFA C

Korytarz górny przy Sali 35-36- 38

30

STREFA D

Korytarz górny – przy Sali 34-31-30

30

STREFA E

Korytarz górny – przy Sali 29-28-26

30

STREFA F i G

Korytarz w piwnicy – przy Sali 24 i  korytarz przy Sali gimnastycznej, plus szatnie

20 + 30

STREFA H

Boiska szkolne i dziedziniec

-

 

  •  Wyznaczono różne godziny przychodzenia uczniów do szkoły.
  • Zajęcia wychowania fizycznego oraz inne zajęcia, których realizacja  na to pozwala zaleca się prowadzić na świeżym powietrzu, które są dostosowane do warunków  atmosferycznych;
  • Nie organizuje się zawodów / konkursów / apeli / happeningów / akcji / przedsięwzięć mających w swoim charakterze gromadzenie się uczniów, podczas których bezpieczeństwo jest zagrożone; w przypadku uzasadnionego  zgromadzenia wszystkich obowiązuję bezwzględna ochrona ust i nosa;
  • Nie zaleca się organizacji wycieczek i wyjść szkolnych;
  • Wprowadza się organizację godzin wychowawczych, gdzie liczebność oddziałów jest duża, z podziałem  na grupy:  wychowawca, pedagog szkolny/bibliotekarz; podział i realizację treści ustala wychowawca zgodnie z potrzebami  oddziału i planem wychowawczym

          Klasa Ia – podział wychowawca/bibliotekarz
          Klasa IIasp – wychowawca
          Klasa II bsp – wychowawca
          Klasa II ag – wychowawca/ pedagog
          Klasa II bg – wychowawca/ pedagog
          Klasa III a – wychowawca/bibliotekarz
          Klasa III b – wychowawca

 

  • Zaleca się uczniom korzystanie z osłony ust i  nosa podczas przerw międzylekcyjnych;
  • Wyznaczono strefy dezynfekcji międzylekcyjnych, gdzie przydzieleni pracownicy obsługi dokonują podstawowej dezynfekcji pomieszczeń/sal lekcyjnych  podczas tzw. przerw zielonych, kiedy uczniowie mogą przemieszczać się po szkole.

3. Uczniowie posiadają własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami  szkolnymi między sobą.

4. Uczniowie w miarę możliwości szkoły korzystają z indywidualnych szafek uczniowskich.

5.   W przypadku wprowadzenia strefy żółtej lub czerwonej w powiecie zgierskim wprowadza się dodatkowe środki bezpieczeństwa:

      a.     Mierzenie temperatury przy wejściu do szkoły;

      b.     Obowiązek osłony ust i nosa dla uczniów podczas lekcji i przerw;

      c.     Zakaz organizowania wycieczek i wyjść szkolnych;

      d.     Wyznaczenie sal dla oddziałów bez przemieszczania się po szkole;

      e.     Wydzielenie toalet dla oddziałów;

      f.     Wydzielenie dwóch wejść do szkoły;

      g.     Wydzielenie dodatkowej strefy na szafki uczniowskie;

 

III.        ORGANIZACJA PRAC DEZYNFEKCYJNYCH

  1. Nauczyciele po każdej lekcji lub jeśli to możliwe częściej wietrzą sale lekcyjne.
  2. Pracownicy obsługi systematycznie wietrzą części wspólne, tj. korytarze.
  3. Pracownicy obsługi systematycznie w ciągu dnia, po każdej lekcji bądź po bloku zajęć  dezynfekują sale lekcyjne w tym ławki, krzesła, biurko, włączniki klawiaturę i inne  sprzęty w sali, w tym sprzęty i pomoce sportowe w sali gimnastycznej i siłowni według określonego przydziału pracownika do stref dezynfekcji międzylekcyjnych:

    Strefa 

    Zakres dezynfekcji międzylekcyjnych

    Pracownik obsługi

    STREFA A

    Wejście główne, sale 4-5-6-10

    1

    STREFA B

    Szatnie, korytarz w piwnicy, sala 44

    2

    STREFA C

    Sale  35-36- 38

    3

    STREFA D

    Sale 34-31-30

    4

    STREFA E

    Sale 29-28-26

    5

    STREFA F

    Sala 24 i siłownia

    6

     STREFA G

    Sala gimnastyczna, szatnie

    7

     4.  Nauczyciele po każdej lekcji/ bloku zajęć zostawiają klucz w drzwiach w Sali, by pracownik mógł  w trakcie przerwy dokonać czynności dezynfekcji

     5.  Pracownicy obsługi, po każdej dezynfekcji wypełniają kartę monitorowania (załącznik nr 1) dostępną po wewnętrznej stronie drzwi w sali wpisując godzinę dokonanych czynnościach.

     6.  W przypadku braku wypełnionej karty monitorowania nauczyciel zgłasza problem do osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoły i dopiero po upewnieniu się, że  sala została zdezynfekowana, pozwala uczniom na jej zajęcie.

         STREFA A,B,C,D – SEKRETARZ SZKOŁY,

         STREFA E,F,G – REFERENT DS. KADR I PŁAC

    7.   Pracownicy obsługi systematycznie, kilka razy w ciągu dnia utrzymują czystość pomieszczeń sanitarnych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekują powierzchnie dotykowe: poręcze, klamki, włączniki światła, uchwyty, klawiatury,
          poręcze krzeseł, powierzchnie płaskie, w tym blaty.

    8.  Pracownicy obsługi monitorują miejsca, z których korzystają osoby z zewnątrz przebywające w placówce, oraz prowadzą systematyczną dezynfekcję tych miejsc.

    9.   Przeprowadzając dezynfekcję pracownicy obsługi ściśle przestrzegają zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia 
          dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby pracownicy i inne osoby nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.

    10.  Pracownicy obsługi zapewniają bieżącą dezynfekcję toalet. Korzystanie z pomieszczeń higieniczno - sanitarnych należy zorganizować tak, by uwzględniało harmonogram czyszczenia i dezynfekcji.

   11.  W szkole umieszczono oznaczone kosze na odpady związane z dezynfekcją i jednorazowymi środkami ochrony, które są opróżniane z zachowaniem szczególnych zasad  ostrożności.

   12.  Wyznaczona osoba przez dyrektora szkoły monitoruje organizację dezynfekowania pomieszczeń i systematycznie informuje o jej przebiegu.

 

    IV.       PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA ZAKAŻENIA COVID-19.

  1.  Uczniowie i pracownicy szkoły w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do szkoły; powinni pozostać w domu i skontaktować się  telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, uczeń /pracownik/ osoba  z zewnątrz nie może zostać wpuszczony na teren szkoły.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu – izolatorium, tj. sala 39, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.  Należy  powiadomić właściwą miejscowo  stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  4. W przypadku niepokojących objawów u ucznia, pracownik szkoły/nauczyciel przekazuje niezwłocznie informację do dyrektora szkoły, który natychmiast kontaktuje się rodzicem/ prawnym opiekunem.
  5. Jednocześnie dyrektor bądź wyznaczona przez niego osoba zaprowadza ucznia do wyznaczonego pomieszczenia izolacji (sala 39).
  6. Dyrektor szkoły obliguje rodziców ucznia do jak najszybszego zgłoszenia się do najbliższego oddziału zakaźnego celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam  transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
  7. Dyrektor szkoły zgłasza incydent do organu prowadzącego i organu nadzorującego.
  8. Dyrektor szkoły ustala listę pracowników szkoły/ nauczycieli/ uczniów obecnych w tym samym czasie w części/ częściach szkoły, w których przebywał użytkownik, i zaleca stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt  z zakażonym.
  9. Dyrektor zleca obsłudze szkoły natychmiastowe ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba z podejrzewanym zakażeniem przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  10. W sytuacji opisanej w pkt 4, dyrektor szkoły kontaktuje się z właściwą stacją sanitarno-epidemiologiczną, w celu uzyskania zaleceń i ewentualnego  wdrożenia dodatkowych procedur postępowania, adekwatnych do zaistniałego przypadku.
  11. Dyrektor szkoły informuje organ prowadzący i organ nadzorujący o problemach oraz trudnościach wynikających funkcjonowaniem szkoły w formie stacjonarnej  w warunkach epidemii.

 

 V.            PROCEDURA ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA W BIBLIOTECE.

  1. Bibliotekarz pełni dyżur wg ustalonego przez dyrektora szkoły harmonogramu z określonym limitem uczniów tj. 2 uczniów podczas przerwy.
  2. Uczniom  korzystającym z biblioteki ogranicza się użytkowanie księgozbioru  w wolnym dostępie, katalogów kartkowych.
  3. Dyrektor szkoły w tygodniowym planie zajęć dla oddziału wyznacza tzw. „okienka biblioteczne”, podczas których bibliotekarz zbiera informacje / bądź przekazuje według listy książki dla uczniów lub  zbiera od wyznaczonego oddziału książki po przeczytaniu w wyznaczonym terminie.
  4. Wyznacza się miejsce składowania i kwarantanny książek odebranych od czytelników. Określony czas kwarantanny to 48 godzin.

 

 VI.    ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY PODEJRZENIU ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM DLA PRACOWNIKA

  1. Jeśli masz takie objawy, jak: duszność, stan podgorączkowy (temperatura ciała pomiędzy 37°C a 38°C),  objawy przeziębieniowe, gorączka, kaszel, duszności i kłopoty z oddychaniem, bóle mięśni i ogólne zmęczenie:
  • najpierw zadzwoń do lekarza POZ i powiedz o swoich objawach (skorzystaj z teleporady); Lekarz POZ udzieli Ci porady telefonicznej, może wystawić e-receptę i e-zwolnienie. Jeśli jesteś ubezpieczony możesz zadzwonić do lekarza POZ bez względu na miejsce zamieszkania czy przynależność do placówki,
  • następnie możesz zadzwonić do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej i powiedzieć o swoich objawach;
  • własnym środkiem transportu możesz pojechać do szpitala z oddziałem zakaźnym lub oddziałem obserwacyjno-zakaźnym, gdzie lekarze określą dalszy tryb postępowania medycznego. Pod żadnym pozorem nie korzystaj ze środków komunikacji publicznej czy taksówek - w ten sposób narażasz innych na zakażenie.
  • Jeśli nie możesz dotrzeć do szpitala własnym transportem, to lekarz POZ (w ramach teleporady) i stacja sanitarno-epidemiologiczna mają możliwość zlecenia dla Ciebie transportu sanitarnego.

      2.   Jeśli miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem lub chorą, to natychmiast zadzwoń do stacji sanitarno-epidemiologicznej i powiadom o swojej sytuacji. Otrzymasz informację, jak masz dalej postępować.

      3.   Lista szpitali zakaźnych - województwo łódzkie:

  • Radomsko, Szpital Powiatowy, ul. Jagiellońska 36,
  • Bełchatów, Szpital Wojewódzki im. Jana Pawła II, ul. Czapliniecka 123,
  • Tomaszów Mazowiecki, Tomaszowskie Centrum Zdrowia, ul. Jana Pawła
  • Łódź - Bałuty, Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. dra Wł. Biegańskiego, ul. Gen. Kniaziewicza 1/5,
  • Zgierz, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. M. Skłodowskiej-Curie, ul. Parzęczewska 35,

      4.      Lista Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych

  • WSSE w Łodzi, ul. Wodna 40 90-046 Łódź, T: 697 992 297, 42 253 62 00, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ,
  • PSSE w Łodzi, ul. Przybyszewskiego 10 93-189 Łódź, T: 600 241 646, 42 253 99 00, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PSSE w Bełchatowie, ul. Okrzei 49 97-400 Bełchatów, T: 509 748 182, 44 733 13 55, 44 733 13 56 44 733 13 57, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PSSE w Łasku, ul. Warszawska 38 98-100 Łask, T: 605 088 523, 43 675 22 94, 43 675 2315, psse.lask@pis. gov.pl
  • PSSE w Pabianicach, ul. Kilińskiego 10/12 95-200 Pabianice, T: 605 880 220, 42 215 27 76, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

WSZYSTKIE CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z UDZIELENIEM PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ NALEŻY WYKONAĆ ZE ŚRODKAMI BEZPIECZEŃSTWA - STOSOWANIE ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ W POSTACI RĘKAWICZEK OCHRONNYCH, OKULARÓW OCHRONNYCH, MASECZKI OCHRONNEJ, EW. PRZYŁBICY DODATKOWO.

 

Załącznik nr 1

do Procedur bezpieczeństwa
w I Liceum Ogólnoksztacacym
w związku z COVID-19
w roku szkolnym 2020/2021

 

 

KARTA MONITOROWANIA

POMIESZCZENIA NR ………………………………….

 

 

Data dezynfekcji

Godzina dezynfekcji

Czytelny podpis pracownika, który dokonał  dezynfekcji