Program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego(WSDZ)

I LO Głowno

rok szkolny 2022/2023

 

 

 

 

 

I.  WSTĘP

Współczesny rynek edukacji i pracy charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Młody człowiek musi być przygotowany do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji, ustawicznego doskonalenia się, zdobywania nowych umiejętności, planowania ścieżki edukacyjno- zawodowej.

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowanie młodzieży do świadomego i trafnego wyboru zawodu oraz kierunku dalszego kształcenia. Jest to celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane
z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę. Umożliwia uczniowi zdobycie wiedzy
i umiejętności niezbędnych do poznania siebie, własnych predyspozycji zawodowych, rynku pracy
i zasad nim rządzących, a także zaplanowanie własnej kariery edukacyjno-zawodowej.

WSDZ określa: założenia, cele, zadania doradcy zawodowego, pedagoga, wychowawców, nauczycieli, formy i metody pracy, obszary i beneficjentów oddziaływania, a także przewidywane efekty i ewaluację.

Wybór zawodu nie jest pojedynczym aktem decyzyjnym, zachodzącym w pewnym okresie życia człowieka. Jest to proces ciągły, dynamiczny, przebiegający przez całe jego życie. W procesie tym kładziemy nacisk na: kształtowanie umiejętności samopoznania i samooceny predyspozycji psychofizycznych, przekazywanie uczniom informacji o możliwościach kształcenia na różnych poziomach i etapach rozwoju zawodowego oraz szansach zatrudnienia po ukończeniu nauki i zdobycia zawodu, kształtowanie aktywnej postawy wobec własnej kariery zawodowej, rozwijanie aspiracji edukacyjnych i zawodowych oraz motywowaniu do dalszego kształcenia.

 

 

I. PODSTAWA PRAWNA:

 

PODSTAWA PRAWNA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. (Dz. U. z 2019 r. poz. 325) 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591); 

Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół ( Dz. U. z 2017 r. poz. 703 ) 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646)

 

II. ZAŁOŻENIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO 

Wybór zawodu nie jest pojedynczym aktem decyzyjnym, jest to proces ciągły, dynamiczny, składający się z decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat;  na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, oraz ścieżek edukacyjnych i rynku pracy;  szkoła udziela pomocy
i wsparcia w kształtowaniu decyzji zawodowych uczniów;

nabycie umiejętności dokonywania wyborów zawodowych następuje poprzez samopoznanie
i samoocenę osobowości, zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, stanu zdrowia oraz konfrontację ich z wymaganiami zawodowymi i sytuacją na rynku pracy;  na wybór ścieżek edukacyjnych i zawodu mają głównie wpływ cechy osobowościowe jednostki (charakter, temperament, zainteresowania, uzdolnienia, poziom inteligencji), doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny, aktywność własna jednostki;  sprzyjającym sposobem pozyskania informacji o predyspozycjach i zdolnościach uczniów są przedmioty szkolne;

w ramach WSDZ prowadzona jest indywidualna i grupowa praca z uczniami, rodzicami  i nauczycielami; działania z zakresu doradztwa zawodowego mają charakter planowy   i systematyczny  realizowane są zgodnie z harmonogramem pracy szkoły; 

WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez wyznaczonego doradcę zawodowego.

 

II. CELE GŁÓWNE WSDZ:

Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Określenie własnych predyspozycji, cech osobowości, temperamentu, zainteresowań, talentów, mocnych stron i umiejętności.

Przygotowanie uczniów do podejmowania samodzielnych i trafnych wyborów edukacyjno-zawodowych.

Uświadomienie rodzicom, jak wielkie znaczenie odgrywają w procesie przygotowania dziecka do wyboru jego przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Przekazanie informacji rodzicom na temat dziecka w kwestii jego predyspozycji zawodowych, osobowościowych  edukacyjnych.

 

III. CELE SZCZEGÓŁOWE WSDZ:

Uczeń;

Poznaje siebie.

Nazywa swoje umiejętności, zainteresowania, talenty, mocne strony.

Planuje, zarządza swoim czasem i stawia cele.

Posiada informacje o zawodach, zawodach przyszłości i czym jest rynek pracy.

Nauczyciele :

Potrafią zauważać potrzeby i zasoby uczniów.

Wspierają rodziców i uczniów w procesie wyboru przez dziecko przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Rozwijają i wspierają talenty i zainteresowania uczniów.

Rodzice:

Znają ofertę edukacyjną szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego

Wspierają dzieci w wyborze przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

 

 

Szeroko rozumiane cele działań i zadania realizowane przez pedagoga szkolnego wychowawców, nauczycieli przedmiotowych oraz pracowników biblioteki szkolnej obejmują:

1.      Pomaganie uczniom w określeniu ich predyspozycji zawodowych, w tym: zainteresowań, uzdolnień, cech osobowości, temperamentu, inteligencji i innych cech istotnych przy podejmowaniu decyzji zawodowych i planowaniu kariery zawodowej;

3.      Udzielanie uczniom indywidualnych porad zawodowych na podstawie informacji zebranych
z wykorzystaniem takich metod jak rozmowa doradcza, wywiad, analiza dokumentów, wyniki badań testami oraz badań lekarskich, rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych,

4.      Przygotowanie ucznia do roli pracownika, pracodawcy,

5.      Udzielanie uczniom informacji o zawodach, instytucjach kształcących i szkolących oraz o aktualnej sytuacji na rynku pracy,

6.      Prowadzenie z uczniami zajęć grupowych mających na celu lepsze samopoznanie, kształtowanie aktywnych postaw oraz umiejętności planowania własnych karier zawodowych,

7.      Prowadzenie zajęć grupowych umożliwiających nabycie przez uczniów umiejętności poszukiwania i uzyskiwania pracy; prowadzenie zajęć grupowych umożliwiających nabycie przez uczniów umiejętności poszukiwania i uzyskiwania pracy;

8.      Udzielanie uczniom informacji o zawodach związanych z danym przedmiotem nauczania,

9.      stała współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną - kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów,

10.   Pomoc nauczycielom w realizacji w ramach lekcji przedmiotowych tematów związanych z wyborem zawodu

11.   Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych ,

12.   Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.

 Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami

obejmuje:

-    poznawanie siebie

-    autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych ,

-    poznawanie zawodów,

-    doskonalenie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania,

-    analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowy  i międzynarodowym rynku pracy,

-    indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu,

-    udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej,

-    pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego,

-    pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego,

-    poruszanie się na rynku pracy,

-    pozyskanie umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych /CV, list motywacyjny

-    rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej 
z pracodawcami,

-    kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy,

-    kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego
i kontynuacji nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych lub w systemie kształcenia ustawicznego,

-    tworzenie multimedialnych centrów informacji z dostępem do Internetu – biblioteka szkolna,

-    tworzenie bazy danych o absolwentach szkoły – losy absolwentów;

-    organizowanie dni otwartych szkoły /oferta edukacyjna placówki, jej promocja,

-    organizowanie uczniowskiego wolontariatu,

-    tworzenie możliwości indywidualnej rozmowy z doradcą zawodowym na terenie szkoły,

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z rodzicami obejmuje:

-   prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów,

-   zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci – jeśli rodzice wyrażą taką potrzebę,

-   włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły,

-   indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.

-   gromadzenie, systematyczną aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z nauczycielami (Radą Pedagogiczną) obejmuje:

-   utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,

-   określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu profilaktyczno- wychowawczego szkoły na każdy rok nauki,

-   realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika przez wychowawców na godzinach wychowawczych oraz na innych przedmiotach przez nauczycieli uczących,

-   identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian,

 

 

IV. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU:

 

1)     pogadanki, wykłady na godzinach wychowawczych i innych przedmiotach,

2)     warsztaty ze specjalistami ( Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy w Głownie, Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki),

3)     lekcje zawodoznawcze,

4)     wycieczki do zakładów pracy,

5)     spotkania z przedstawicielami zawodów/ absolwentami szkoły,

6)     ankiety,

7)     indywidualne rozmowy doradcze,

8)     udział w programie Akademia Licealisty i poznawanie oferty wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ,

9)     udział w programie Akademia Demokracji,

10)  udział w zajęciach Uniwersytet zawsze otwarty oraz poznanie oferty edukacyjnej m.in. Wydziału Filozoficzno – Historycznego oraz  Prawa i Administracji,

11)  udział w webinarach,

12)  udział w zajęciach ze specjalistami, przedstawicielami Akademickich Inicjatyw.

 

 

 

 

 

V. SZCZEGÓŁOWA REALIZACJA TREŚCI:

Treści z zakresu doradztwa zawodowego w Liceum Ogólnokształcącym w Głownie realizowane będą przez wszystkich pracowników pedagogicznych, ze szczegółowym podziałem zadań.

 

Każdemu poziomowi kształcenia przypisany będzie konkretny moduł kształcenia realizowany na godzinach wychowawczych.

 

Nauczyciele przedmiotów realizować będą treści doradcze zgodnie z przedmiotowymi programami nauczania ( podstawy przedsiębiorczości, wiedza o społeczeństwa, języki obce, inne)

 

VI.TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH

MODUŁ 1 / klasa 1

1. Poznawanie własnych zasobów     

 

Uczeń:

1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);

1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;

1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

 

MODUŁ 2 / klasa 2

2. Świat zawodów i rynek pracy

 

Uczeń:

2.1 analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.2 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;

2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;

2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej;

2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;

2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;

2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

 

MODUŁ 3/ klasa 3

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

 

Uczeń:

3.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

3.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;

3.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.

 

MODUŁ 4/ klasa 1, 2, 3  Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

 

Uczeń:

4.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;

4.2 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym                        i zawodowym;

4.3 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;

4.4. wskazuje możliwości kontynuowania nauki.

 

VII. REALIZACJA TREŚCI DORADCZYCH NA ZAJĘCIACH DYDAKTYCZNYCH – PRZYKŁADY: 

Język polski – m.in.; doskonalenie kompetencji językowych, wprowadzenie w sztukę autoprezentacji, argumentowania; nauka tworzenia różnych form wypowiedzi, ćwiczenie wystąpień publicznych; wprowadzenie w świat kultury; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów humanistycznych: poeta, pisarz, krytyk literacki, aktor, dziennikarz, itp.

 Języki obce - m.in.: doskonalenie kompetencji językowych, wprowadzenie w sztukę  autoprezentacji, argumentowania; nauka tworzenia różnych form wypowiedzi, ćwiczenie wystąpień publicznych;, wprowadzenie słownictwa zawodowego, ćwiczenia symulacyjne; zasady tworzenie dokumentów aplikacyjnych – CV, list motywacyjny; zapoznanie z rynkiem edukacyjnym obowiązującym w innych państwach; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów związanymi                        z językami obcymi: tłumacz, nauczyciel, itp.; 

Matematyka – m.in. zapoznanie ze sposobami wykorzystania matematyki w różnych dziedzinach życia; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów, w których matematyka ma kluczowe znaczenie: matematyk, fizyk, ekonomista, księgowy, geodeta, architekt, itp.; 

Fizyka - m.in. zapoznanie ze sposobami wykorzystania fizyki w różnych dziedzinach życia; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów, w których fizyka ma kluczowe znaczenie: fizyk, astronom, elektryk itp. 

Informatyka – m.in.: zapoznanie z zasadami tworzenia dokumentów aplikacyjnych, korzystania  z poczty elektronicznej, podstawami tworzenia stron internetowych, aplikacji biurowych, itp.; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów informatycznych: informatyk, programista, grafik komputerowy, itp.;

 Biologia, chemia,– m.in.: zapoznanie z zasadami BHP i zasadami udzielania pierwszej pomocy, zapoznanie z przeciwskazaniami do wykonywania niektórych zawodów; kształtowanie umiejętności pracy w grupach; przybliżenie zawodów, w których wiedza z biologii i chemii ma kluczowe znaczenie - np. lekarz, farmaceuta, analityk medyczny, biotechnolog, weterynarz, itp.,

Geografia – m.in.; zapoznanie rynkiem pracy, strukturą zatrudnienia, problemami społecznymi gospodarczymi, zapoznanie ze sposobami wykorzystania wiedzy z geografii w różnych dziedzinach życia kształtowanie umiejętności pracy w grupach, przybliżenie zawodów: geograf, geolog, geodeta, meteorolog, itp.,;

 Historia, Wiedza o społeczeństwie – m.in.: zapoznanie z rozwojem społecznym i gospodarczym kraju, zapoznanie z prawami i obowiązkami obywateli; rozwijanie umiejętności świadomego uczestnictwa
w życiu społecznym, kształtowanie umiejętności pracy w grupach; itp.; przybliżenie zawodów: historyk, archiwista, polityk, prawnik, itp.;

 Podstawy przedsiębiorczości – m.in.: zapoznanie z różnymi formami zatrudnienia – jako pracownik, pracodawca, osoba prowadząca działalność gospodarczą, zapoznanie z podstawami prawa pracy, zapoznanie z rynkiem pracy, przygotowanie do wejścia na rynek pracy, zapoznanie z różnymi zawodami; kształtowanie umiejętności pracy w grupach, przybliżenie zawodów z obszaru przedsiębiorczości; 

Wychowanie fizyczne – m.in.: kształtowanie umiejętności współdziałania; zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia; przybliżenie zawodów związanych z aktywnością ruchową; 

Wiedza o Kulturze – m.in.: wprowadzenie w świat kultury, rozwijanie kreatywności; przybliżenie zawodów artystycznych;

 

VIII. PLAN  ZAJĘĆ -  Kariera i rozwój osobisty  - obowiązkowe zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego realizowane w wymiarze 10 godzin lekcyjnych w klasach IV                 I LO w Głownie.

Podstawa prawna ;

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325).

Cele zajęć:

1.        Rozwijanie kompetencji konstruowania kariery,

2.        Umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń,

3.        Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy dostępnych informacji,

4.        Umiejętności radzenia sobie ze zmianą,

5.        Umiejętność redukowania społecznych i kulturowych stereotypów związanych  z aktywnością zawodową

Metody; dyskusja, elementy wykładu, praca zespołowa, praca metodą projektu, mapa karier

Instytucje wspierające realizację treści programowych: PPP ,UP, Akademickie Inicjatywy, Biura Karier

Plan pracy uwzględnia treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla liceum ogólnokształcącego

TREŚCI PROGRAMOWE REALIZOWANE W kl.IV LO

Obszar;1. Poznawanie własnych zasobów

Uczeń:

1.1.   sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);

1.2.   określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;

1.3.   określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.4.    rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.5.   analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6.   określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

Obszar 2: Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.2. analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach   
        ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych
;

2.2. analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz
        funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych
;

2.3. porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik,

       pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz analizuje podstawy prawa pracy,  
       w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;

2.4. konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców
       oraz wymaganiami rynku pracy
;

2.5. określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej;

2.6. sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

2.7. przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy

       kwalifikacyjnej;

2.8.charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje   
       wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;

2.9.charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym
       instytucje rynku pracy.

Obszar 3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

3.1. korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego
        i nieformalnego;

3.2. określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym
        i zawodowym
;

3.3. analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych
        w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;

3.4.  wskazuje możliwości kontynuowania nauki.

Obszar 4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

4.1. ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-     
        zawodowej
;

4.2. sporządza indywidualny plan działania - planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych
        na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku     
        pracy, przewidując skutki własnych decyzji;

4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i
        określonymi celami zawodowymi.

4.4. konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz

       wymaganiami rynku pracy;

4.5. określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z
       wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;

4.6. charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz

4.7. sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

4.8.przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy
       kwalifikacyjnej;

 

 

 

 

Plan pracy w klasach IV I LO

 

 

TEMATYKA

ODDZIAŁ

TERMIN

OSOBA REALIZUJĄCA

1.Potrzeby i  zasoby/Mój potencjał/ Moje mocne strony/Co wiem o sobie /Autoanaliza

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

2.Kierunki studiów/Moje wybory edukacyjne /Rekrutacja/Studia na horyzoncie/Wybory maturalne a wybór studiów,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

3.Planowanie kariery/Szanse na rynku pracy/Planowanie i wyznaczanie celów edukacyjnych i zawodowych,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

4.Zmiana jako element rozwoju kariery zawodowej/Współczesne teorie kariery /Zakręcone biografie,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

5.Kariera jako gra strategiczna – wprowadzenie do metody projektów,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

6.Zawody przyszłości,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

7.Funkcjonowanie na lokalnym, regionalnym krajowym i europejskim rynku pracy,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

8.Sporządzanie i aktualizacja dokumentów aplikacyjnych zgodnych z wymaganiami pracodawców,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

9.Zaprezentowanie siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej,

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

10.Mój rozwój osobisty i zawodowy/Prezentacje

 

IVA/B

I półrocze

M. Łysio

 

 

IX. KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z DZIAŁAJĄCEGO WSDZ:

Realnie i efektywnie działający wewnątrzszkolny system doradztwa pozwala realizować następujące cele:

1.      Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy

2.      Przygotowanie do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej

3.      Rozwój umiejętności rozpoznawania własnych zasobów osobistych i ich wykorzystywania
w kształtowaniu swojej drogi zawodowej,

4.      Kształcenie nawyków nieustannego planowania przyszłości i konsekwentnego dążenia do realizacji celu,

5.      Kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności

6.      Wykształcenie umiejętności poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy,

7.      Wykształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz trudnościami adaptacyjnymi  a przez to zwiększenie  skuteczności pozyskiwania zatrudnienia

 

 X. EWALUACJA WSDZ:

Ewaluacja odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży:

-  udzielanej informacji,

-  rozmów indywidualnych,

-  pracy grupowej,

Po przepracowanym roku przeprowadzona zostanie ankieta ewaluacyjna, której celem będzie pozyskanie informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej  w szkole,

Analizowane będzie również wypełnianie zadań przez osoby odpowiedzialne w formie analiz sprawozdań rocznych.

Systematyczna ocena efektów pracy, analiza ilościowa i jakościowa ankiet i opracowanie wyników pozwolą na uzyskanie cennych wskazówek w procesie ulepszania systemu doradztwa zawodowego
w Liceum Ogólnokształcącym w Głownie.

 

XI. LITERATURA:

Baraniak B., (red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, IBE, Warszawa 2007.

Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, IBE, Warszawa 2008.

Bogaj A., S.M. Kwiatkowski, (red.), Szkoła a rynek pracy, PWN, Warszawa 2006.

Czerwińska – Jasiewicz M., Psychologiczne problemy wyboru zawodu, UW, Warszawa 1991..

Gerlach R., (red.), Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości, UKW, Bydgoszcz 2010.

Gerlach R., (red.), Praca człowieka w XXI wieku Konteksty-wyzwania-zagrożenia, UKW, Bydgoszcz 2008.

Kania I., Jak towarzyszyć uczniowi w rozwoju społeczno-zawodowym, Difin, Warszawa 2010.

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa 2006.

Kukla D., [red], Komunikacja w doradztwie zawodowym, ITE, Radom 2008.

Kwiatkowski M.S., Z. Sirojć, (red.), Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, KG OHP, Warszawa 2006.

Kwiatkowski S. M, Symela K, Standardy kwalifikacji zawodowych. Teoria. Metodologia. Projekty, IBE, Warszawa 2001.

Leppert R., Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, DSE TWP, Wrocław  2005.

Łukasiewicz A., Sołtysińska G., Szkolny doradca zawodowy (projekt), KOWEZiU, Warszawa 2003.

Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, ITE, Radom 1999.

Parzęcki R., K. Smela, G. Zawadzki, (red.), Orientacja i poradnictwo zawodowe, ITE, Radom 1995.

Parzęcki R., Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży w stadium eksploracji, UMK, Toruń 2004.

Paszkowska – Rogacz A., Doradztwo zawodowe w systemach szkolnych krajów Unii Europejskiej, KOWEZiU, Warszawa 2001.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2003.

Piorunek M., Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, UAM, Poznań 2004.

Wojtasik B., (red.), Podejmowanie decyzji zawodowych przez młodzież i osoby dorosłe w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, IP UW, ITE Radom, Wrocław 2001.

Wojtasik B., A. Kargulowa, (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego  Warszawa 29-31 maja 2002,Warszawa 2003.

Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe, UZ, Zielona Góra 2007.

Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, ITE Radom 2009.

Mapa Karier – Nowoczesne doradztwo zawodowe (Interaktywne narzędzia doradztwa zawodowego w szkole),

Publikacje z ORE,