Logo projektu Finansoaktywni

Uczniowie Sportowego Gimnazjum Powiatowego wzięli udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym zorganizowanym przez Ministerstwo Finansów „Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki”. Celem  programu było uświadomienie młodzieży, jak ogromny wpływ mają podatki na ich najbliższe otoczenie i dlaczego wszyscy powinniśmy je uczciwie płacić.

Zanim uczniowie przystąpili do konkursu, zgodnie z regulaminem programu, nauczyciel – koordynator przeprowadził lekcję na temat” Znam podatki. Wiem, po co je płacę”. Podczas zajęć uczniowie biorący udział w programie zostali zapoznani z historią powstania podatków, historią podatków w Polsce, ciekawymi podatkami na świecie np. podatkiem od tchórzostwa czy podatkiem od cienia .Młodzież poznała definicję podatku, że jest to obowiązkowe świadczenie na rzecz państwa, w tym samorządu terytorialnego, z którego finansowane są m.in. szkoły, drogi, straż pożarna, edukacja ,obrona czy szpitale. Uczestnicy zajęć wzięli udział w grze edukacyjnej oraz obejrzeli film prezentujący podział podatków, zależności podatki – wydatki oraz zjawisko szarej strefy. Podczas drugiego etapu przedkonkursowego uczestnicy mieli okazję wykorzystać zdobytą wiedzę podczas zorganizowanej przez koordynatora debaty. Podzieleni na grupy przedstawiali swoje argumenty dotyczące wydatków budżetowych – obszarów, które są najważniejsze, i które nie mogłyby istnieć bez finansowania z podatków. Debata została zorganizowana z udziałem przedstawicieli klas II i III oraz zaproszonego gościa. Udział w debacie wzięła Pani Ewa Sitek – Kierownik Samodzielnego Referatu Podatków, Dochodów i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych – przedstawicielka Urzędu Skarbowego w  Głownie. Pani Kierownik przedstawiła młodzieży zakres obowiązków swojego sektora, przedstawiła jakie korzyści dla państwa i najbliższej okolicy wynikają z płacenia podatków oraz jakie skutki wiążą się z ich niepłaceniem. Młodzież zaangażowana w dyskusję zadawała liczne pytania m.in. Czy państwo bez podatków mogłoby istnieć?, Co warto zrobić w celu wyeliminowania szarej strefy?, Które z podatków powinny być zwiększone w naszym regionie?. Na zakończenie wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że można pozytywnie debatować o podatkach i, że uczciwe płacenie podatków i legalne zatrudnianie pracowników jest formą nowoczesnego patriotyzmu w XXI wieku. Po przeprowadzonych lekcjach i spotkaniach osoby, które zgłosiły się do konkursu przygotowały scenariusz i nagrały film pt.”Pozytywnie o podatkach”. Do finałowego konkursu zgłosili się uczniowie klas III naszego gimnazjum – w składzie – Weronika Taflińska, Julia Wika i Hubert Janicki. Koordynator programu nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie – pani Magdalena Łysio. 

finansoaktywni04
finansoaktywni05
finansoaktywni06
finansoaktywni07
finansoaktywni08
finansoaktywni01
finansoaktywni02
finansoaktywni03